Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Життя під окупацією

Ольга Лімонова

Виховний захід допоможе учням краще уявити собі життя в умовах окупації, провести історичні паралелі між часами Другої світової війни та сучасними подіями на Сході України.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7

Актуалізація знань

Обговоріть з учнями значення поняття "окупація". Запропонуйте їм висловити власну думку щодо цього поняття.

Запитання до учнів:

  • Як ви думаєте, що таке окупація?
  • Як ви собі уявляєте життя мирних мешканців/ваших однолітків під час окупації?

Робота в групах

Об’єднайте клас у дві рівновеликі групи. Поставте перед ними завдання, на виконання якого відведіть 10 хвилин.

Перша група: проаналізувати фотографії з розділу віртуальної виставки "Київ під нацистською окупацією" (додаток 11).

Друга група: проаналізувати афіші, плакати й оголошення, розміщені на тумбі, що стоїть на перетині першої та другої оглядових точок виставки (додаток 12).

Презентація результатів роботи

Запропонуйте учням презентувати результати роботи груп: "Ми побачили життя під час окупації таким...".

Виступ представників кожної групи – до 5 хвилин.

Робота в групах

Запропонуйте тим самим групам попрацювати з джерелами з сучасної історії окупованих Донецька та Луганська:

  • тій групі, що вивчала афіші часів нацистської окупації, – фото з вулиць (додатки 5-10);

  • групі, що працювала з фото, – афіші (додатки 1-4).

Презентація результатів роботи

Запропонуйте учням презентувати результати роботи груп: "Ми побачили життя в окупованих українських містах таким...". Виступ представників кожної групи – до 5 хвилин.

Якщо у класі є учні-"переселенці" або ті, в кого близькі родичі залишились на окупованих територіях, то обов’язково треба дізнатися їхню думку щодо життя під окупацією сьогодні.

Обговорення

Обговоріть у широкому колі запитання.

Запитання до учнів:

  • Чи можна описати життя під окупацією загалом, для всіх категорій населення? Чому?
  • Чи можуть люди, які живуть під окупацією, почуватися в абсолютній безпеці? Чому?
  • Наскільки можуть ті, хто вітав/вітає прихід окупантів, бути впевненими, що завтра не опиняться серед жертв? Чому?

"Відкритий мікрофон"

За допомогою методу "Відкритий мікрофон" дайте можливість учням висловитися щодо того, чи змінилося після заняття їхнє уявлення про життя під окупацією і яким чином?

Список додатків: