Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

"Я свідчу! Я говорю!" - це дорівнює: "Я не можу мовчати". Частина 1

Елла Ситник

Перше заняття з циклу бесід з учнями навколо документального фільму "Бабин Яр у пошуках пам’яті" та за матеріалами віртуальної виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії". Заняття допоможе учням не просто дивитися документальний фільм, а одразу його аналізувати, "пропускаючи" побачене й почуте крізь себе, відповідно до заздалегідь отриманих соціальних ролей.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7
Крок 8

Вступ і розподіл ролей

Об’єднайте учнів у сім груп. Повідомте учасникам кожної групи "роль", крізь призму якої вони працюватимуть упродовж майже всього уроку. Спосіб розподілення ролей може бути різним.

Ролі для розподілу поміж учнями:

  • вчителі історії;
  • архітектори, які працюють над проектом створення меморіального парку;
  • група іноземців–дослідників тоталітарних режимів;
  • кияни, які кожного дня їдуть на роботу від станції метро "Дорогожичі";
  • громадяни України, не кияни;
  • журналісти, шукачі сенсацій;
  • члени громадської організації, яка працює у сфері налагодження міжкультурного діалогу в сучасному українському суспільстві.

Підготовка до перегляду документального фільму

Повідомте учням, що вони протягом 40 хвилин дивитимуться та аналізуватимуть документальний фільм "Бабин Яр у пошуках пам’яті".

Запропонуйте обговорити у групах стратегію роботи (домовитися про відповідний ролі кут зору; ключові проблеми, які могли б зацікавити або бути корисними групі; про те, у який спосіб фіксувати свої спостереження, думки та враження тощо).

Перегляд документального фільму

Перегляньте з учнями документальний фільм (додаток 1). Учителеві варто в цій частині уроку використати можливість "стоп-кадру" та організувати перегляд і обговорення фільму частинами. Ця методична дрібничка допоможе учням доволі довгий час бути сконцентрованими та уважними.

Обговорення у групах

Виділіть час на обговорення у групах після перегляду фільму. Можна також передбачити можливість передивитися окремі уривки з фільму за потреби.

Рольова презентація

Продовжіть виконання симулятивної вправи, запропонувавши учням, не виходячи зі своїх ролей, підготувати виступи для обговорення переглянутого відео за круглим столом (один виступ від групи). Дайте можливість слухачам поставити запитання до тих, хто виступає, застосувавши метод "Двоє у ліфті", коли той, хто ставить запитання, має спочатку підійти до доповідача, а потім, стоячи поруч, вислухати відповідь.

Проміжні підсумки

Запитайте в учнів, чому, на їхню думку, спілкування відбувається у формі симулятивної вправи?

Вправа "Чотири кути"

Проведіть з учнями вправу "Чотири кути". У кожному куті кімнати прикріпіть заздалегідь виготовлені плакати та запропонуйте учням, порадившись у групах, написати на аркушах А-4 одну-дві відповіді на кожне запитання і прикріпити їх у відповідних кутах.

Ключові запитання для учнів:

  • Хто або що є головним героєм фільму?
  • Який фрагмент вас найбільше вразив?
  • Чи було у фільмі щось таке, що найбільше вас засмутило / здивувало?
  • Чию історію розповідають автори фільму?

Рефлексія

Завершальний етап заняття проведіть у формі рефлексії, починаючи з аналізу та узагальнення останньої вправи з Кроку 7.