Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Три кроки до трагедії. Протидія ромофобії

Ольга Лімонова

Урок з громадянської освіти, покликаний змусити підлітків замислитися над шкідливістю певних стереотипів та упереджень, вберегти суспільство від дій, що можуть призвести до трагедії.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6

Стереотип

Продемонструйте учням відеосюжет “Роми Харкова” з сайту медіа-проекту Ukraїner.net (додаток 8) Запропонуйте обговорити побачене, відповівши на питання.

Після обговорення запропонуйте учням ознайомитися з визначенням поняття "стереотип", що запропоноване в підручнику (за потреби, записати в зошити/словничку).

Запитання до учнів:

  • Що вас вразило/здивувало в цьому відеосюжеті?
  • Наскільки показані у сюжеті представники ромської національності відповідають вашому уявленню про ромів?
  • Що саме в даному сюжеті йде врозріз з вашими уявленнями про життя ромів? В чому, на Вашу думку, причина таких відмінностей?

Упередження

Запропонуйте учням взяти участь у спрощеному варіанті вправи "Купе поїзда". Кожному учаснику буде надано список (додаток 2). Питання звучить так: «За правилами перевізника ви мусите обрати, з ким із цих людей ви б не хотіли опинитися в одному купе поїзда». Учасники повинні визначити три найбільш небажаних для себе людини . Потім учасники об'єднуються в групи по три людини. Кожна група — купе. Мета — проранжирувати список з тим, щоб обрати того супутника, який небажаний для всіх трьох пасажирів купе. Після цього клас обговорює різні вибори.

Після обговорення запропонуйте учням ознайомитися з визначенням поняття "упередження", що запропоноване в підручнику (за потреби, записати в зошити/словничку).

Запитання до учнів:

  • Чи важко було дійти спільної думки?
  • Чому у різних груп відповіді виявилися різними?
  • Чому відповіді усіх груп іноді збігалися?
  • Чому ви не хотіли їхати з людиною в одному купе?
  • Чому будь-хто може відмовитись їхати з нами в одному купе?

Дискримінація

Об'єднайте клас в дві групи. Одній групі запропонуйте роздатковий матеріал, що містить інформацію по дискримінації ромів напередодні Другої світової війни (додаток 3), другій групі - інформацію по дискримінації ромів в сучасній Україні (додаток 4). В кожній групі запропонуйте учням розділити т.зв. “обов’язки” і заповнити табличку (додаток 5) Після роботи з джерелами, запропонуйте групам об’єднати свої таблички в одну порівняльну таблицю дискримінації ромів до Другої світової війни в тоталітарних країнах і в сучасній Україні. Обговоріть в спільному колі результати групової роботи, спираючись на блок запитань.

*Примітка: Спитайте учнів, якими можуть бути наслідки такої дискримінації? (вийти на різні форми насильства. Від індивідуального до геноциду) В кінці обговорення зробіть акцент на тому, що ви на уроці умовно пройшли три кроки на шляху до трагедії. Одного разу, під час Другої світової війни, ця трагедія відбулася. Дайте учням випереджувальне завдання на Крок 4 подумати, яким чином можна запобігти переходу до «наступного кроку», тобто насильства?

Після обговорення запропонуйте учням ознайомитися з визначенням поняття "дискримінація", що запропоноване в підручнику (за потреби, записати в зошити/словничку).

Запитання до учнів:

  • В чому саме проявилася дискримінація, про яку йдеться в джерелах?
  • Що спільне і відмінне можна прослідкувати в діях людей, висвітлених в джерелах?
  • Чим, на вашу думку, відрізняються поняття "упередження" і "дискримінація"?

Геноцид

Виведіть на екран додаток 6 з визначенням поняття “геноцид” згідно Кримінального Кодексу України. Наведіть цитату з роману-документу А. Кузнєцова "Бабин Яр" (додаток 7). Запропонуйте учням уважно ознайомитися зі стендом віртуальної виставки "Доля ромів" фото+опис (додаток 1) і відповісти на питання.

Запитання до учнів:

  • Знайдіть в тексті та матеріалах стенду свідчення того, що дії, яким були піддані роми під час нацистської окупації, були геноцидом. Обгрунтуйте свою думку.

Проблема дискримінації та рівень толерантності в сучасному суспільстві

Запропонуйте учням ознайомитися з інфографікою (додаток 9) та відповісти на питання.

(Примітка: при обговоренні першого питання потрібно наголосити, що людина не може вибирати, ким народитися!!!*)

Запитання до учнів:

  • (Примітка: роми – єдина етнічна група в переліку!!!) За яким принципом у дослідженні визначено категорії громадян…? (напр.: етнічність, релігія, соціальні тощо).
  • Які групи в Україні знаходяться в зоні найбільшого ризику дискримінації, відповідно до цього дослідження? Які ще групи, на Вашу думку, у зоні ризику? Як до цього ставитеся ви?

Рефлексія

Запропонуйте учням за допомогою методу "Відкритий мікрофон" висловити свою думку, щодо випереджувального питання перед Кроком 4: “Що нам слід робити, аби подібна трагедія не відбулася знову?”