Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Стратегії взаємодії із окупаційним режимом

Світлана Осіпчук

Заняття надає можливість поглянути на варіанти спротиву, прояву громадянської позиції в умовах окупаційного режиму очима діячів музичного мистецтва.

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4

Актуалізація знань

Покажіть учням афішу концерту хорової капели під керівництвом Петра Гончарова (додаток 2) й ознайомте їх із біографією цього композитора й диригента.

Довідка: Петро Гончаров (1888–1970) – український хоровий диригент, композитор. У 1907 р. став регентом хору Володимирського собору, з 1921 упродовж десяти років очолював хор Софійського собору в Києві, у 1921–1924 рр. керував хором Київської опери. У 1940 р. переїхав до Львова, очолював хор Львівського театру опери та балету. Після встановлення у Києві нацистської окупації повернувся до столиці та став регентом хору Володимирського собору. У 1942 р. організував у Києві концерт хорової капели, до списку творів якого включив кантату Миколи Лисенка «Б’ють пороги» на слова Тараса Шевченка (вірш «До Основ’яненка), за що був позбавлений гонорару. Після війни проживав у Києві. Онука П. Гончарова в інтерв’ю зазначила, що його родина до 1990-х не знала про те, що він був диригентом і регентом церковних хорів.

Запитання до учнів:

  • Зверніть увагу, що афіша написана двома мовами. Як ви думаєте, чому так?
  • Концерт відбувся у 1942 р. в Києві, що ви знаєте про цей історичний період?
  • Яким було ставлення до української національної музики та церковного життя з боку нацистської влади?
  • Яким було ставлення до української національної музики та церковного життя у довоєнний час з боку радянської влади?
  • Як ви гадаєте, чому Петро Гончаров приховував частину своєї біографії від сім’ї у післявоєнний період?

Робота з візуальними та аудіоджерелами

Запропонуйте учням прослухати запис кантати М. Лисенка та/або прочитати вірш Т. Шевченка ( додаток 1). Обговоріть із учнями питання.

Запитання до учнів:

  • Який вплив могло мати виконання такого твору в умовах воєнної окупації?
  • Який емоційний вплив може мати подібний бравурний твір на аудиторію?
  • Яке значення тексту кантати?

Обговорення

Поверніться до обговорення концерту 1942 р.

Запитання до учнів:

  • Чи можна вважати цей випадок прикладом спротиву окупаційній владі?
  • Чи можна вважати колабораціонізмом?
  • Чому, на вашу думку, Петро Гончаров вибрав саме цей твір М. Лисенка для концерту?
  • Якими могли бути мотиви згоди окупаційної адміністрації на проведення такого концерту?

Підсумкове обговорення

Підсумуйте можливі причини, через які цивільне населення обирало під час Другої світової війни ту чи ту стратегію поведінки, і шляхи реалізації цієї стратегії у культурному житті під час тимчасової окупації.