Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Людяність на тлі пекла...

Білоус Людмила Миколаївна

Сьогодні, коли наша держава стала об'єктом військової та інформаційної агресії, є дуже важливим знайомство з історіями Праведників Бабиного Яру, оскільки це позитивні приклади людської поведінки в нелюдських умовах війни. Обраний формат роботи, веб-квест, рекомендується для самостійного виконання учнями. Його можна використати як індивідуальне завдання під час проведення декади історичних знань, присвяченої Міжнародному дню пам'яті жертв Голокосту, шкільної олімпіадної роботи з історії тощо. Матеріал створено в рамках конкурсу розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7
Крок 8
Крок 9

Випереджувальне завдання

Перед проходженням веб-квесту попросіть учнів ознайомитися з такими матеріалами:

  1. віртуальною виставкою "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії", розділ "Праведники Бабиного Яру",
    фото та опис;
  2. книгою "Бабин Яр. Трагедія, історія, пам'ять. 1941-2011";
  3. інформацією про Всеукраїнську єврейську раду, Фонд "Пам’ять Бабиного Яру"; також сайт Ради та сторінка про Фонд:
  4. збіркою історій та документів Гутор М. Українські Праведники: історії тих, хто рятував, і тих, хто вижив.

Організаційний момент

Зробіть вступне слово як вчитель (додаток 1).

Потім ознайомте учнів з інструкцією виконання завдань (додаток 2) та критеріями оцінювання (додаток 3).

Роздайте бланки завдань (додаток 4) та бланки для заповнення відповідей (додаток 5). Для перевірки завдань використайте додаток 6.

Веб-квест

Розпочніть виконання конкурсного завдання за наступним планом:

  1. учні заходять за посиланням, вказаним учителем, на сайт з матеріалами веб-квесту;
  2. далі учні розшифровують закодовану інформацію про Праведників Бабиного Яру (додаток 8);
  3. учні відповідають на питання з бланку завдань, тобто дізнаються число, яке відповідає порядковому номеру літери в українській абетці;
  4. учні заносять відповіді в бланк для відповідей;
  5. на останньому етапі учні складають з розгаданих літер прізвище та ім’я особи, що має стосунок до теми веб- квесту. Завдання оцінюються за сумою балів: (також додаток 3)
    • за кожну правильно знайдену букву - 5 балів;
    • за правильно складені шукані слова - 10 балів;
    • за швидкість виконання - до 3 балів (перший учасник, що виконав завдання, - 3 бали, другий - 2 бали, третій - 1 бал).

Перше запитання для обговорення

Дайте учням можливість пояснити, який існує взаємозв’язок між особою, прізвище та ім’я якої вони розгадали в ході веб-квесту, та Бабиним Яром?

Друге запитання для обговорення

Сьогодні Україна переживає нелегкі часи. Багато хто, ризикуючи своїм життям, захищає/віддає себе іншим: волонтери, лікарі, добровольці у війні на Сході, у боротьбі з коронавірусом.

Запитайте в учнів, чому, на їхню думку, сьогодні як ніколи є важливим збереження історичної пам'яті про "Праведників Бабиного Яру"?

Третє запитання для обговорення

Відомий дослідник Голокосту в Києві та Україні, відповідальний секретар Громадського комітету для вшанування пам'яті жертв Бабиного Яру, Віталій Нахманович відмічає, що, "оскільки критерії присвоєння звання "Праведник Бабиного Яру" не були визначені, а присвоювалося воно, фактично, одноосібним рішенням Іллі Левітаса, багато вчених і громадських діячів навіть в Україні не визнають цього звання і заперечують правомірність офіційного увічнення їх імен".

Запитайте в учнів, чи потрібно нагороджувати тих, хто рятував євреїв в роки Другої світової війни? Яка винагорода, на Вашу думку, була б найбільш цінною для самих Праведників і чому? Наскільки прозорими та чіткими мають бути критерії, щоб звання визнавалися всіма? Хто має ці критерії визначати?

"Займи позицію"

Звання "Праведник народів світу" присуджує Національний меморіал Катастрофи та героїзму "Яд Вашем" (Єрусалим, Ізраїль). Для цього потрібно надати документи та\або свідчення тих, хто вижив чи\або отримав допомогу і може підтвердити факт порятунку. Також мають бути дотримані ціла низка критеріїв, тому не всі люди, які рятували євреїв у роки нацистської окупації, можуть бути удостоєні цього почесного звання.

Якщо про це не говорилося на попередніх заняттях, тут доречно було би ознайомити учнів з критеріями, які використовує у своїй практиці "Яд Вашем".

Автори монографії "Холокост в Украине" (Александр Круглов, Андрей Уманский, Игорь Щупак) піднімають питання про необхідність введення в науковий обіг більш широкого поняття "український рятівник євреїв під час Голокосту", яке б охоплювало як визнаних "Праведників народів світу", так і тих людей, по відношенню до яких є вагомі докази про порятунок ними євреїв, але звання «Праведника народів світу» вони не мають.

Запропонуйте учням висловити свою думку за допомогою методу "Займи позицію". Нехай вони подумають над пропозицією, озвученою науковцями, та займуть місце біля однієї з табличок: "Підтримую", "Не підтримую", "Не визначився/-лась" та подумають, як пояснити свою позицію іншим.

Продовжити речення

Проведіть рефлексію. Попросіть учнів завершити речення: "Участь у веб-квесті надихнула мене на …"

Підсумки

Підсумуйте заняття. Можна скористатися словами нижче.

Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту спонукає нас замислитись над масштабами цієї трагедії. Пам’ять про Голокост необхідна нам, щоб наші нащадки ніколи не були жертвами або байдужими спостерігачами проявів ворожнечі. Ви маєте продовжити естафету пам’яті, відстоювати гідність людини і докладати зусиль донедопущення ґеноцидів і злочинів проти людяності.

Голокост нам треба пам’ятати,

Адже пам’ять — то є наша совість.

Помилок таких не допускати,

Не писати геноциду повість.

Процвітай і слався, Україно мила!

Кращого життя ти, вірю, гідна,

В об’єднанні й мирі наша сила!

А вона нам зараз так потрібна!

Мир, злагода, взаємодопомога — це головне, що нам потрібно сьогодні. Пам’ятаючи про трагедію минулої війни, ми з надією дивимося в майбутнє і віримо в нашу державу.

Наприкінці уроку проведіть нагородження переможців квесту.