Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Діти Бабиного Яру

Наталія Голод

Заняття показує трагедію Бабиного Яру на прикладах дитячих доль. Джерела та матеріали було підібрано для середнього шкільного віку. Також завданням цього заходу є виховувати в учнів розуміння важливості збереження пам’яті для себе та наступних поколінь. Заняття доцільно проводити після вивчення основного матеріалу теми та ознайомлення з віртуальною виставкою.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6

Вступ

Розпочніть заняття з уривку з вірша Миколи Бажана та фотографії пам’ятника "Дітям, розстріляним у Бабиному Яру" (можна разом вивести на екран; див. додаток 1).

Запитання до учнів:

  • Чи знаєте ви, про яку подію розповідає автор вірша? Як ця історична подія пов’язана із цим пам’ятником?
  • Що відображає пам’ятник? Які форми та образи використовує автор?
  • Чи знаєте ви, де розміщено цей пам’ятник? Чому саме там?
  • Якою могла бути мета автора? Як вона перегукується з віршем Миколи Бажана?

Робота з виставкою

Запропонуйте учням ознайомитися з матеріалами віртуальної виставки, присвяченими "дітям Бабиного Яру". Тоді обговоріть наступні запитання.

Запитання для учнів:

  • Які почуття викликають у вас ці фотографії?
  • Чи можете ви за фотографіями уявити життя цих дітей? Яким, на вашу думку, воно було (веселим, щасливим, сумним)?
  • Як ви думаєте, чому на деяких світлинах лише обриси дітей?

Робота з історичним джерелом

Попросіть учнів прочитати джерело (додаток 2) і обговоріть відповіді на запитання.

Запитання до учнів:

  • Чому сімейний фотоальбом та інші речі Сари зберігалися у сусідів? Яким було становище євреїв під час війни?
  • Чому родини намагаються зберегти свої фотоальбоми?
  • Чи є у вас вдома сімейні альбоми?
  • Що можна дізнатися, розглядаючи старі фотографії?

Покинута кімната

Зверніться до віртуальної виставки, а саме інсталяції "Покинута кімната". Обговоріть з учнями наступне.

Запитання для учнів:

  • Що зображено на цій інсталяції?
  • Якого періоду вона стосується (рік, місяць, число, період, подія)?
  • Спробуйте уявити, які люди жили в цій кімнаті, яким було їхнє життя?
  • Складіть перелік запитань, які виникли у вас під час перегляду інсталяції.
  • На які запитання ви можете дати відповідь?
  • Назвіть будь-які додаткові історичні джерела (наприклад, інші матеріали виставки), що могли б вам допомогти перевірити достовірність ваших висновків щодо цієї інсталяції.

Вірш "Кукла Сара"

Запропонуйте учням прочитати вірш "Кукла Сара" (додаток 3). Можна його роздрукувати і роздати на окремих картках, або ж учитель чи хтось із учнів може зачитати цей вірш.

Запитання для обговорення в малих групах:

  • Які почуття викликає у вас цей вірш?
  • Якою ви уявляєте дівчинку, яка хвилюється про залишену вдома ляльку?
  • Які запитання виникають у неї по дорозі до Бабиного Яру? Чому?
  • Чи розуміє вона, що не повернеться додому?

Підсумок уроку

Виконайте вправу "Твір не відриваючи руки". Запропонуйте учням написати завершення речення: "Думаючи про дітей, які загинули у Бабиному Яру, я… (знаю, відчуваю, думаю, усвідомлюю, переживаю)". Учні, за бажанням, можуть прочитати свої думки вголос.