Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Бабин Яр:без права на забуття

Вирова Марина Валеріївна

В уроці за допомогою рольової гри-трибуналу розглядається характер Голокосту як безпрецедентного явища в історії. Аналізуються особливості німецької окупації м. Києва та подій Голокосту. Окремо розглянуто ставлення місцевого неєврейського населення до вбивства євреїв. Урок розвиває навички дослідницької і аналітичної діяльності. Матеріал створено в рамках конкурсу розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7

Актуалізація знань

На початку уроку запитайте учнів про асоціації, спогади, уявлення, що виникають у них в зв'язку з назвою "Бабин Яр".

Потім озвучте учням тему заняття та актуалізуйте її: Шановні друзі! Тема трагедії Бабиного Яру дуже актуальна,оскільки вона тісно пов'язана з питаннями патріотизму, самопожертви в імя високої ідеї, єдності нації, її політичної свідомості. Ми будемо говорити про важкі сторінки історії, щоб усвідомити цінність людського життя.

Робота з документами

Зачитайте документ з додатку 1 та надайте учням додаткову інформацію про Голокост. Якщо учні вже проходили тему, перевірте, наскільки добре вони пам'ятають ключові для уроку моменти історії.

Додаткова інформація для учнів: У період Другої Світової війни (1939-1945 рр.) нацисти вбили на території Німеччини та окупованих країн Європи близько 6 млн. євреїв, знищили тисячі єврейських громад. Це була найбільш трагічна епоха за всю історію єврейського народу. Нацистська Німеччина проводила стосовно євреїв політику тотального знищення, що отримала умовну назву "остаточне розв'язання єврейського питання". Відповідно до цієї політики всі без винятку євреї - чоловіки і жінки, діти і люди похилого віку - були приречені на вбивство. Власне факт приналежності до єврейського народу зумовлював загибель людини. Звичайно, вбивали не тільки євреїв. Жертвами нацистського терору стали представники багатьох інших народів Європи, в тому числі і народів колишнього Радянського Союзу. Однак, стосовно інших народів (крім ромського) не проводилося політики тотального знищення. Лауреат Нобелівської премії, письменник Елі Візель наступним чином змалював цю трагічну ситуацію: "Не всі жертви нацизму були євреями, але всі євреї були жертвами нацизму". В цьому і полягає особливість єврейської долі в період Катастрофи в порівнянні з долею інших народів, що населяли окуповані нацистами території Європи.

Рольова гра "Військовий трибунал". Етап 1

Основна частина уроку відбудеться у форматі "Війського трибуналу". На першому етапі рольової гри необхідно надати основні інструкції та описати ролі учнів.

Для вступної інструкції скористайтеся текстом: Зараз відбуватиметься засідання військового трибуналу щодо злочинів, здійснених у Бабиному Яру в роки нацистської окупації Києва. Військовий трибунал — судовий орган з переслідування та покарання військових злочинців. Вперше міжнародний військовий трибунал був створений у 1945 році. Місцем процесу над головними нацистськими військовими злочинцями обрано м. Нюрнберґ (Німеччина), часто цей військовий трибунал ще називають Нюрнберзьким процесом. На Київському процесі 1946 р. розглядалися і злочини у Бабиному Яру. Окрім Нюрнберзького трибуналу були проведені Міжнародний військовий трибунал для Далекого Сходу (Токійський трибунал) 1946 р., Міжнародний кримінальний трибунал щодо колишньої Югославії 1993 р., Міжнародний кримінальний трибунал щодо Руанди 1994 р. Злочинами, що передбачають індивідуальну відповідальність, відповідно Статуту міжнародного військового трибуналу, визначено злочини проти миру, воєнні злочини та злочини проти людяності.

Далі поясніть учнями, що під час засідання трибуналу вони будуть виступати в різних ролях: як представники свідків, як слідчі, як судді і як історики.

Завдання "представників свідків": описати те, що могли бачити реальні свідки подій у Бабиному Яру в період нацистської окупації Києва. Спогади очевидців - первинне джерело інформації. Даний вид джерел надзвичайно важливий для істориків. На жаль, в таких катастрофах, як трагедія Бабиного Яру, очевидців, що залишились в живих, не так вже й багато. "Представникам свідків", необхідно ознайомитись із реальними свідченнями тих, хто пережив і на власні очі бачив ці трагічні події, та представити їх від імені авторів на засіданні трибуналу. Зверніть увагу: варто уникати перенесення спогадів свідків на особистість учня. Тому одразу налаштуйте учнів, що їм треба представити досвід іншої особи від імені іншої особи, а не від власного імені. Краще попередньо поговорити з дітьми, яким Ви плануєте надати такі ролі, щоб упевнитися, що таке завдання їх не травмує.

"Слідчі трибуналу" формують докази злочину. "Слідчим" необхідно вивчити документи про події, які відбувались, та сформувати докази наявних злочинів, щоб представити їх під час засідання трибуналу.

Завдання "істориків": безсторонньо описати події, що відбувались в Києві в роки нацистської окупації, зокрема події в Бабиному Яру. Зверніть увагу, що ця група має найбільше джерел, тож варто зробити її більшою, аби учні могли розподілити їх між собою.

Завдання "суддів": здійснити правосуддя. Вислухавши різні сторони, вивчивши різні докази, прийняти рішення про наявність/відсутність злочинних дій та кваліфікувати злочин.

Регламент та процедура процесу проведення трибуналу є такими:

  • Під час засідання трибуналу кожна група має по 5 хвилин на виступ.
  • "Судді" можуть ставити додаткові запитання іншим групам.
  • Спочатку виступають "історики", потім "представники свідків", за ними - "слідчі".
  • Завершальне слово у "суддів", які підводять підсумки почутого та виносять рішення.

Рольова гра "Військовий трибунал". Етап 2

Під час другого етапу рольової гри організуйте підготовчу роботу в групах.

Об’єднайте учнів у групи та розподіліть ролі. Кожна група – окрема категорія учасників трибуналу: представники свідків, слідчі військового трибуналу, історики, судді.

Роздайте кожній групі пакет документів, необхідних для опрацювання, інструкцію та завдання, що саме вони мають підготувати (додаток 9). Нагадайте про правила роботи в групі, а також, що їх підсумковий виступ не має бути довшим за 5 хвилин.

Рольова гра "Військовий трибунал". Етап 3

На останньому етапі рольової гри проведіть засідання військового трибуналу.

Нагадайте регламент та процедуру процесу проведення трибуналу:

  • Під час засідання трибуналу кожна група має по 5 хвилин на виступ.
  • "Судді" можуть ставити додаткові уточнюючи запитання іншим групам.
  • Спочатку виступають "історики", потім "представники свідків", за ними - "слідчі".
  • Завершальне слово у "суддів", які підводять підсумки почутого та виносять рішення.

Зверніть увагу: Під час проведення рольової гри учитель може свідомо спровокувати учнів на висловлювання різних точок зору і викликати в класі дискусію, звернувши увагу на протиріччя між джерелами, "зіштовхнувши" між собою документи з різних комплектів. Ними можуть стати, наприклад, такі документи: німецькі фотографії, що представляють мирне життя окупованого Києва, і фотографії після розстрілів в Бабиному Яру; показання свідка П. Блобеля на судовому процесі в Нюрнберзі про знищення слідів злочинів у Бабиному Яру та сучасні висловлювання, що заперечують факт масового знищення мирного населення на тій підставі, що відсутні матеріальні докази, які це підтверджують. В процесі роботи груп та виступів представників груп, перепитуйте, які джерела могли б допомогти уточнити інформацію, що викликає в учнів сумніви? що може впливати на точність отриманої інформації про події?

Рефлексія

Після завершення усіх етапів рольової гри обов'язково проведіть рефлексію. Обговоріть запитання нижче.

Запитання до учнів:

  • Який ваш емоційний стан? Що ви зараз відчуваєте?
  • Як вам було працювати в групах?
  • Як ви оцінюєте результат роботи? Що було для вас особливо важливим?
  • Що було складним?
  • Чи потрібні, на вашу думку, військові трибунали сьогодні? Чому?
  • Які висновки ви для себе зробили?

Підсумки уроку

Підвести підсумки урок можна двома способами.

Запропонуйте учням скласти "Сенкан" (неримований вірш з 5 рядочків) та презентувати його. Слово, з якого потрібно скласти сенкан - "Бабин Яр".

Наприклад:

1 рядок - саме слово , яке характеризуємо - Війна

2 рядок - два прикметника - Страшна, жахлива

3 рядок - три дієслова - Лякає , вбиває , грабує

4 рядок - фраза про це слово - Немає нічого страшнішого, ніж війна

5 рядок - синонім до слова - Боротьба

АБО

На дошку виведіть (повісьте) зображення пам’ятника жертвам Голокосту в Бабиному Яру – семисвічник. У 50-ту роковину початку масових розстрілів в Бабиному Яру, 29 вересня 1991 року, був встановлений пам’ятний знак - "Менора" - єврейський семисвічник, присвячений трагедії єврейського народу. Біля нього можна побачити багато камінців - це єврейська традиція вшановувати пам'ять померлих (можна згадати також про українські традиції вшанування пам'яті). Зверніться до учасників груп, пропонуючи підвести підсумок, сказавши лише одне слово, яким вони можуть охарактеризувати події в Бабиному Яру. Це слово вони повинні написати на зворотній стороні паперового вогника та прикріпити на одну зі свічок на семисвічнику.