Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Праведники народів світу

Леся Юрчишин

Заняття знайомить учнів з поняттями "Праведник народів світу", "Праведник Бабиного Яру", працюючи із кейсами. За допомогою блоків різних запитань, що ілюструють ситуацію, в учнів буде можливість усвідомити складність вибору.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5

Робота з кейсами запитань "Як я поводитимусь, якщо…"

Почергово ставте запитання учням. Вони самостійно у своїх зошитах/чернетках роблять помітки, наприклад "допоможу / не допоможу". Попередьте учнів, що цю роботу не будуть оцінювати і не перевірятимуть. Основне завдання – спробувати миттєво прийняти рішення.

Запитання для учнів:

Як я поводитимусь, якщо:

  • Ваш друг посварився з батьками і проситься у вас переночувати. Ваші дії?
  • Ваш друг пішов з дому і проситься пожити у вас кілька днів.
  • Ваш друг живе у вас уже цілий місяць, і, оскільки він не може знайти роботу, вам доводиться купувати продукти харчування.
  • Ви втратили роботу, запас грошей обмежений. Друг усе ще без роботи.
  • Вам ще додатково потрібно утримувати сім’ю. Друг усе ще живе у вас.
  • Ваша сім’я починає голодувати. Поліція призначила велику грошову винагороду за інформацію про вашого друга. Ви й далі його переховуватимете?
  • Навіть якщо мине рік?
  • Другу загрожує смертельна небезпека. Але якщо вас викриють, вас і вашу сім’ю також розстріляють.
  • У вашого друга важкий характер, а в умовах замкнутого приміщення він ще погіршується. Ви постійно сваритеся.
  • Сусіди говорять, що повідомлять поліції про вашого друга, якщо не отримають викуп. Заплатити викуп немає чим.
  • Насправді це не ваш друг, а просто знайома людина.
  • Це незнайомець, який слізно благає про допомогу.
  • Це ваш давній неприятель, який колись обманув вас.
  • Усі навколо кажуть, що ця людина дуже погана – через неї почалися усі біди, загинув ваш родич.

Коротке підбиття підсумків

Попередні запитання змушують задуматись, а можливо навіть засумніватись. Обговоріть з учнями наступне.

Обговоріть з учнями:

  • У яких ситуація вибору опинялися люди під час окупації?
  • Як вони могли робили свій вибір?
  • Як цей вибір міг вплинути на їхнє подальше життя?

Робота з виставкою

Зайдіть на віртуальну виставку "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії". Відшукайте стенди з фотографіями Праведників народів світу та врятованих ними людей або попрацюйте з базою даних "Праведники Бабиного Яру".

Ознайомтесь із конкретними історіями і дайте відповіді на запитання:

  • Якими, на вашу думку, були професії та матеріальний стан Праведників?
  • Якими, на вашу думку, були професії та матеріальний стан врятованих?
  • Про які стосунки між Праведниками та врятованими свідчать спільні фотографії?
  • Зверніть увагу на співвідношення кількості врятованих та кількості Праведників у кожній конкретній ситуації. Про що це свідчить?

Продовження роботи з кейсами запитань "Як я поводитимусь, якщо…".

Обговоріть з учнями відповіді на запитання на загал.

Питання для обговорення:

Як я поводитимусь, якщо:

  • Вам і вашому «підопічному» вдалося пережити війну. Чи захочете ви розповідати комусь про те, що з вами трапилось?
  • Розповідати про врятування друга не можна, адже багато хто переконані, що «покарати» друга було би «правильніше».
  • Вам не вдалося допомогти другові, він загинув. Ви живі, але відчуваєте провину. Приходити на могилу заборонено.
  • Майже на ваших очах упродовж двох днів вбили більше ніж 33 тисячі людей. Всього за два роки – близько 100 тисяч людей, із них майже 70 тисяч євреїв. Влада мовчить про це і вам не дозволяє говорити.
  • На місці загибелі ваших знайомих хочуть спорудити великий парк з атракціонами.
  • Ви прийшли вшанувати пам’ять загиблих, вас арештовують

Підбиття підсумків

Обговоріть з учнями нгаступні запитання (можна застосувати такі методи як "Мікрофон", дискусія або інше на розсуд учителя).

Питання на обговорення

  • Що нового ви дізналися під час заняття?
  • Чому важливо вшановувати пам’ять загиблих?
  • Чому важливо пам’ятати?

Список додатків: