Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Моральний стан радянського суспільства в період загострення кризи радянської системи

Ольга Лімонова

Унікальна можливість для учнів побувати "в шкурі" опонента, реконструювати аргументацію тієї точки зору, з якою принципово не згоден. Це може сприяти наближенню до порозуміння з найгостріших питань.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4

Організаційний момент

Спочатку об’єднайте учнів у дві рівновеликі групи. Вибір має бути цілком випадковим, щоб ніхто потім не ображався, що його «не до тієї» групи віднесли.

Роздаючи ролі, акцентуйте увагу на тому, що це – ЛИШЕ РОЛІ, вони тимчасові.

Перша група буде умовними прибічниками (принаймні, не противниками) дій офіційної радянської влади щодо Бабиного Яру. Їхній девіз: «МЕНЕ ВСЕ ВЛАШТОВУЄ». Відповідно, друга група – умовні опозиціонери. Їхній девіз: «МЕНЕ НЕ ВЛАШТОВУЄ».

Озвучте завдання для груп: учні разом дивитимуться елементи віртуального туру виставкою, фото, кінохроніку, користуватимуться спільним роздатковим матеріалом, АЛЕ… коментарі і висновки кожна група має надати свої, відповідно до отриманої ролі. Групи мають не просто озвучити свої коментарі, а й аргументувати їх, спираючись на попередні знання з історії України.

Робота груп

Основні теми: ставлення до забудови Бабиного Яру, Куренівської катастрофи 1961 року. Розгляньте стенд виставки "Забудова Бабиного Яру за радянських часів" (фото та опис), ознайомтеся з додатками 1 і 2, перегляньте кінохроніку "Куренівська катастрофа". Під час ознайомлення з матеріалами обговорюйте побачене, щоб переконатися, що всі учні розуміють те, що бачать і чують, сутність подій та їхнє значення.

Після ознайомлення з матеріалом надайте 5–7 хвилин на формулювання групою своєї позиції щодо забудови Бабиного Яру та Куренівської катастрофи 1961 року.

Зверніть увагу: У випадку Куренівської катастрофи 1961 року групам потрібно трошки інакше сформулювати свої вихідні позиції з "влаштовує / не влаштовує", наприклад, на "влада винувата / влада не винувата", залежно від напряму обговорення в групі.

Надайте групам 5 хвилин на виступ.

Продовження роботи груп

Основні теми: ставлення до питання встановлення пам’ятника жертвам трагедії та церемоній вшанування їхньої пам’яті. Розгляньте стенди виставки "Архітектурні конкурси 1965 року", "Несанкціонований мітинг 1966 р.", "Радянський пам’ятник 1976 року", "Неформальне вшанування пам’яті за радянських часів" та "Офіційні церемонії за радянських часів" (фото та опис), перегляньте кінохроніки "Конкурс 1965" та "Мітинг 1966". Під час ознайомлення з матеріалами обговорюйте побачене, щоб вчитель міг переконатися, що всі учні розуміють те, що бачать і чують, сутність подій та їхнє значення.

Після ознайомлення з матеріалом надайте 5–7 хвилин на формулювання групою своєї позиції щодо встановлення пам’ятника жертвам трагедії та церемоній вшанування їхньої пам’яті.

Надайте групам 5 хвилин на виступ.

Висновки

Сформулюйте з учнями висновки та проведіть підбиття підсумків за методом "Відкритий мікрофон".

Запитання для учнів:

  • Як я почувався (-лася) у наданій ролі? Чому?
  • За моїми спостереженнями, більшість громадян влаштовувало / не влаштовувало ставлення до пам’яті про трагедію Бабиного Яру. З чим це пов’язано?
  • Чи можна назвати цю ситуацію формуванням подвійної моралі радянського суспільства? Що таке «подвійна мораль»? Це добре чи погано?
  • До яких наслідків може привести застосування суспільством подвійної моралі? Чому?