Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Маки пам'яті, або Україна у Другій світовій війні

Оксана Матвіюк

Запропонований конспект уроку розроблено відповідно до чинної програми "Вступ до історії", 5 клас за Розділом 4, параграфом 17 підручника "Вступ до історії" (Вступ до історії: підруч. для 5-го кл. закл. заг. серед. освіти, В. С. Власов. - Київ : Генеза, 2018). Матеріал створено в рамках конкурсу розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6

Активізація пізнавальної діяльності учнів. Вправа "Асоціативний кросворд"

Для активізації пізнавальної діяльності учнів використайте прийом "Асоціативний кросворд". Вчитель на дошці записує опорне слово (буква під буквою) "Війна" (зверніть увагу, що на одному з попередніх уроків п’ятикласники познайомились із змістом цього поняття, тому можуть тлумачити його). Учні мають запропонувати поняття у кількості, що відповідають чисельності букв в опорному слові. Всі запропоновані учнями поняття і терміни мають бути підібрані таким чином, щоб принаймні одна з літер кожного асоціативного слова співпадала з головним.

Основна умова: всі дібрані слова мають бути обов’язково пов’язані з головним. Таким чином, опорне слово із підібраними поняттями у закінченому вигляді буде нагадувати кросворд.

У своїх відповідях учні розкривають зміст уже знайомого їм історичного терміну, використовуючи, наприклад, такі асоціації як "жертви", "армія", "руйнування", "конфлікт", "трагедія". Якщо дозволяє час, учитель може запропонувати учням пояснити запропонований термін.

Мотивація пізнавальної діяльності учнів. Вправа "Прогнозування на основі запропонованої ілюстрації"

Для мотивації пізнавальної діяльності запропонуйте п’ятикласникам виконати вправу "Прогнозування на основі запропонованої ілюстрації". Для цього учні мають розглянути запропоновані світлини (на основі віртуальної виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії", розділ "Початок війни", фото 1-3 (додаток 5)) та спробувати сформулювати тему уроку, його навчальні цілі. Після цього слід узагальнити відповіді учнів та ознайомити їх з темою уроку та його метою. Подальша робота організовується за параграфом 17 підручника "Вступ до історії" (Вступ до історії: підруч. для 5-го кл. закл. заг. серед. освіти / В. С. Власов. - Київ : Генеза, 2018). (додаток 4)

Робота в малих групах

Опрацювання матеріалу пункту "Коли почалася і як розгорталася на території України Друга світова війна?" передбачає роботу в малих групах. Об'єднайте учнів у групи та запропонуйте їм опрацювати відповідний текст підручника (додаток 4, с. 120-123). Задля раціонального використання часу вчителю доцільно завчасно розділити текст пункту підручника на абзаци, що відповідають кількості груп.

Після опрацювання навчального матеріалу, створіть з учнями інвентарну картку тексту (додаток 1), що дозволить їм систематизувати отримані знання та зрозуміти хронологію подій Другої світової війни на території України.

Вправа "Дерево мудрості"

Опрацювання навчального матеріалу "Що довідуємося із джерел про трагедію Бабиного Яру?" (додаток 4, с. 124-125) доцільно організувати із застосуванням вправи "Дерево мудрості".

У ході роботи з уривком із документального роману «Бабин Яр» А. Кузнєцова (додаток 2) попросіть учнів записати на трьох різних листочках три різні за рівнем складності запитання. Після опрацювання матеріалу запитання прикріплюються до дерева. Одним із варіантів виконання завдання може бути організація історичного міні-змагання між групами. Суперники по черзі зривають листочки із запитаннями та дають на них відповіді.

Вправа "Теги для запам’ятовування"

На етапі опрацювання навчального матеріалу "Як в Україні вшановують пам’ять про жертв Бабиного Яру?" (додаток 4, с. 125-126) пропонуємо виконати вправу "Теги для запам’ятовування".

Організуйте роботу учнів зі створення невіртуальної хмари, щоб продемонструвати асоціації, які викликає у них пам’ятник знищеним у Бабиному Яру дітям (додаток 3).

Інструкція з виконання вправи:

  1. закріпіть на дошці зображення пам’ятника;
  2. попросіть учнів розповісти про почуття, думки та асоціації, які пам’ятник у них викликає;
  3. запропонуйте написати власні "ключові слова" на кольорових стікерах, розмістивши їх навколо зображення;
  4. обговоріть з учнями, які почуття у них переважають;
  5. запропонуйте учням опрацювати інформацію про події у Бабиному Яру;
  6. запропонуйте учням поміркувати, чи відрізнялась би "хмара", якби ця інформація була їм відомою до початку роботи з фото; якби до її створення долучились люди, родичі яких загинули у Бабиному Яру; як виглядав би пам’ятник, присвячений жертвам Бабиного Яру, якби його авторами були самі учні.

Рефлексія. Вправа "Три найважливіші"

Щоб висловити особисте ставлення до теми попрості учнів записати на стікерах три найважливіші:

  1. Події
  2. Поняття
  3. Місця
  4. Почуття

Варто звернути увагу учнів, що їх відповіді повинні стосуватись безпосередньо вивченої теми. За наявності часу попросіть учнів аргументовано пояснити свій вибір. Це ще раз дасть їм можливість проаналізувати та осмислити отриману на уроці інформацію.