Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Макарівський Бабин Яр як місце пам’яті

Віталій Гедз

Сьогодні одним з найвідоміших місць розстрілів євреїв в Україні є Бабин Яр у Києві. Але менш відомими є інші місця убивства. Зокрема, перші розстріли євреїв на Київщині на початку липня 1941 р. були вчинені в районному центрі Макарів. Однак і досі не встановлено точного місця убивства. А відповідно немає повноціного місця пам’яті. Матеріал переміг в конкурсі розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6

Вступ. Євреї у Макарові

Роздайте дітям фотографії, пов’язані з макарівськими фотографами І. Любомирським та Скляром (додаток 3). Обговоріть, що відомо про цих людей (додатки 1 та 2)? Після обговорення розкажіть учням про зміни в умовах життя євреїв у Макарові на початку ХХ ст. та наведіть приклади щодо змін у кількості населення Макарова.

Запитання до учнів:

  • Як змінилася кількість євреїв у Макарові у роки Другої світової війни? Що стало причиною цього?
  • Що є спільним у долях фотографів Любомирського та Скляра?

Перегляд фільму

Подивіться уривок з документального фільму "Бабин Яр у пошуках пам'яті" (додаток 6), з наголосом на питаннях пам’яті та відповідальності за неї. До перегляду рекомендується часовий відрізок 35.48–39.48.

Запитання до учнів:

  • Що таке "місця пам’яті"? Для чого вони потрібні?
  • Чи є на сьогодні місця пам’яті в Макарові? Наведіть приклади.
  • Чи можуть місця проживання І. Любомирського та Скляра бути місцями пам’яті?
  • Яким чином позначити місця, пов’язані з Любомирським та Скляром, щоб люди згадували про них?

(Фото) Екскурсія пам’ятними знаками Макарова

Проведіть для учнів екскурсію з відвідуванням пам’ятників, пов’язаних з історією Другої світової війни та історією євреїв у Макарові. Під час розповіді звертайте увагу на стиль пам’ятника та на напис, зроблений на ньому. За умов неможливості реальної екскурсії, можна скористатися фотографіями (додаток 4).

Запитання до учнів:

  • Які з оглянутих під час екскурсії пам’ятників стосуються єврейських мешканців Макарова?
  • Чому, на вашу думку, сьогодні є два місця з пам’ятними знаками, присвяченими вбитим євреям Макарова?
  • Порівняйте написи на обох пам’ятних знаках. Чим вони відрізняються? Наскільки повними, на вашу думку, є ці написи? Якої інформації у написах Вам не вистачає? Що можна було би змінити або додати?

Робота з документами

Після обговорення написів на пам’ятниках дайте учням завдання проаналізувати довідку (додаток 5) на основі матеріалів архівно-слідчих справ Г. Чинакало, Я. Павловського та Ф. Скробача. Обговоріть, коли розпочалися розстріли в Макарові, хто був причетним до розстрілів і, найголовніше, зверніть увагу учнів, що відомо про місце розстрілів.

Запитання до учнів:

  • Коли розпочалися розстріли євреїв в Макарові?
  • Хто був причетним до цих подій? Які ролі вони мали?
  • Де відбувалися розстріли євреїв?
  • Давайте повернемося до запитань з попереднього обговорення. Чому, на вашу думку, сьогодні є два місця з пам’ятними знаками, присвяченими вбитим євреям Макарова? Наскільки повними та правдивими є написи на пам’ятних знаках?

Підсумкове обговорення

Обговоріть з учнями питання нижче на загал.

Питання до учнів:

  • Чи потрібні в сучасному Макарові місця пам’яті розстрілів євреїв?
  • На Вашу думку, які ще місця (позначені та непозначені) у Макарові можна назвати місцями пам'яті?

Домашнє завдання

Дайте учням домашнє завдання, подумати над питанням: Яким чином особисто Ви могли б допомогти зберігати місця пам’яті в Макарові? Під час наступної зустрічі потрібно обговорити відповіді, зібрати їх разом та спланувати реалізацію учнівських пропозицій.