Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Голокост і права людини

Оксана Матвіюк

Опрацювання навчального матеріалу запропонованого уроку передбачає роботу у формі короткочасного Web-Quest. Учитель об’єднує учнів у групи та пропонує їм опрацювати запропоновані джерела інформації. Задля раціонального використання часу вчителю доцільно завчасно розподілити ролі, підготувати питання командам, запропонувати варіанти представлення результатів роботи та скласти перелік інформаційних ресурсів, необхідних учням для роботи. Для підвищення зацікавленості здобувачів освіти вчитель може запропонувати посилання на ресурси у вигляді QR-кодів. Матеріал переміг у конкурсі розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6

Активізація пізнавальної діяльності учнів. Прийом "Асоціативний кросворд"

Для активізації пізнавальної діяльності учнів використайте прийом "Асоціативний кросворд". Запишіть на дошці опорне поняття (буква під буквою) "Права людини". Учні мають запропонувати поняття у кількості, що відповідають чисельності букв в опорному слові. Всі запропоновані учнями поняття і терміни мають бути підібрані таким чином, щоб принаймні одна з літер кожного асоціативного слова співпадала з головним.

Основна умова: всі дібрані слова мають бути обов’язково пов’язані з головним. Таким чином, опорне слово із підібраними поняттями у закінченому вигляді буде нагадувати кросворд. Якщо дозволяє час, вчитель може запропонувати учням пояснити запропонований термін.

Мотивація пізнавальної діяльності. Вправа "Прогнозування на основі запропонованих ілюстрацій"

Для мотивації пізнавальної діяльності запропонуйте учням виконати вправу "Прогнозування на основі запропонованих ілюстрацій". Для цього учні мають розглянути візуальні джерела та спробувати сформулювати тему уроку, його навчальні цілі. Після цього слід обговорити запропоновані варіанти.

На цьому етапі вчитель може використати світлини віртуальної виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії", розділ "Доля євреїв" (додаток 1).

Web-Quest. Початковий етап

Проведіть підготовку до квесту за наступним алгоритмом:

  1. Вчитель розповідає про основні моменти уроку, готує учасників веб-квесту до самостійної роботи над темою.
  2. Учні повторюють вже знайомі поняття та знайомляться з новими ("права людини", "геноцид", "злочин", "Голокост", "Шоа", "антисемітизм").
  3. Відбувається обговорення епіграфу уроку (Пам'ять про Голокост необхідна, щоб наші діти ніколи не були жертвами, катами або байдужими спостерігачами. Єгуда Бауер).

Web-Quest. Рольовий етап

Ознайомте учасників веб-квесту із завданнями. Допоможіть сформувати команди відповідно до поставлених завдань. Розподіл ролей, завдання для роботи та посилання на інформаційні ресурси з матеріалами для кожної команди знаходяться у додатку 8 у вигляді QR кодів та у додатку 9 у текстовому вигляді.

Систематизація, узагальнення вивченого

Для систематизації та узагальнення вивченого на уроці організуйте роботу учнів із створення ментальної карти висновків.

На цьому ж етапі можна запропонувати учням розпочати роботу над загальним міні-проектом "Пам’ятаємо про Голокост для захисту прав людини сьогодні", презентацію якого доцільно організувати у формі позакласного заходу.

Підведення підсумків уроку. Рефлексія

Для підведення підсумків заняття пропонуємо учням створити "хмари слів" за темою. Запропонуйте учням важливість кожного ключового слова позначити розміром шрифту чи кольором. Організуйте роботу так, аби учні, створюючи хмару, розкривали зміст кожного поняття чи складали із цими поняттями речення.