Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Це знищення дерева життя...
Заняття звертається до художніх творів школярів на тему Бабиного Яру, а також до уривків художніх та публіцистичних творів. Учням пропонується висловити своє розуміння та почуття через роботу з окремими матеріалами виставки та добір парних джерел.
План заходу
Вступ
Зробіть вступ за допомогою вірша Маріанни Кіяновської.
...забути чи все ж таки ні в ці хвилини останні боротись за пам’ять чи ні хай згасає хай никне я ніби завис на годину в своєму вмиранні я весь перетворююсь в дещо по суті незникне... (Маріанна Кіяновська. Бабин Яр. Голосами)
Об’єднайте учнів /-ць в групи по п’ять–шість осіб. На екран виведіть зображення картин Альони Довжик та Ольги Новак (додатки 4 і 3). Дайте учням/цям завдання для роботи і роздруковані додатки 1 та 2 у групи.
Завдання для груп: Ці дві картини написали учениці 10-го класу у 2011 р.
- Про які події розповідають картини?
- Чи є у цих творах щось спільне?
- Чим відрізняються зображення?
- Підберіть до картин тексти, які, на вашу думку, найкраще пояснюють те, що хотіли сказати авторки (додатки 1 і 2).
Робота з матеріалами виставки й текстовими джерелами
Об’єднайте учнів у чотири групи. Попросіть вибрати з матеріалів виставки – текстових та візуальних – два джерела, які відображають причини, і два джерела, які показують наслідки подій, зображених на картинах.
Перша і третя групи працюють із картиною А. Довжик (додаток 4), друга і четверта – із картиною О. Новак (додаток 3).
Коли групи будуть готові, попросіть їх презентувати результати роботи й пояснити, чому обрали саме ці матеріали. Насамкінець запитайте, яка картина (або яке джерело) вразила учнів/ниць найбільше і чому.
Підбиття підсумків
Обговоріть з учнями так вислови:
«Той, хто врятував одну душу, врятував світ» (ці слова вигравійовано на медалі, яку вручають Праведникам народів світу);
«У місті, що вмирало й вижило, люди добріші одне до одного. Самі на те не зважаючи, вони більше цінують життя й любов. Те, що руйнується найлегше» (А. Цаплієнко. «Києву під час окупації присвячено...»)
Запитання для учнів:
- Як ви розумієте ці вислови?
- Які почуття виникли у вас під час уроку?
- Як ви вважаєте, чому наш урок має таку назву?