Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Як зберігати пам'ять про минуле і хто за це відповідальний

Олександра Козорог

Заняття покликане ознайомити учнів з пам’ятниками на теренах Бабиного Яру. В результаті роботи з фото та базою даних з виставки учні зможуть впізнавати різні пам’ятники на теренах Бабиного Яру, аргументувати свою думку щодо їх естетичного та символічного змісту, висловлюватися щодо важливості меморіалізації. Учні також зможуть аргументовано пояснити, в чому полягають основні проблеми, пов’язані з вшануванням та збереженням пам’яті про Бабин Яр. Складає єдиний модуль з іншими трьома заняттями - див. зв'язок з іншими заняттями. Може також бути використане як практичне заняття з історії України в 10 класі: "Війна в пам’ятниках рідного краю (краєзнавча експедиція)".

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3

Вступна вправа "Пам’ять і пам’ятники"

Вступна вправа складається з трьох етапів, кожному з яких відповідають блоки запитань нижче.

На першому етапі (Блок запитань №1) об’єднайте учнів у пари. Роздайте по одному фото із зображенням пам’ятника (додаток 1). Попросіть учнів розглянути пам’ятники або пам’ятні знаки, зображені на фото, і дати відповіді на запитання. На цьому етапі фото мають бути без підписів.

Зверніть увагу: перелік фотографій пам’ятних знаків є орієнтовним і може бути змінений за бажанням вчителя або доповнений фото інших пам'ятників або пам'ятних знаків з місць, де проживають/ проживали учні.

Після обговорення відповідей, на другому етапі, попросіть учнів знайти зображення цих пам’ятників у матеріалах віртуальної виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії" та ознайомитися з докладнішою інформацією про них. Скористайтеся Блоком запитань № 2 для організації обговорення.

На третьому етапі ознайомте учнів з уривком тексту П'єра Нора (додаток 2) та відео або текстовими джерелами (додаток 3 або додатки 4-6). Для обговорення скористайтеся Блоком запитань № 3.

Блок запитань № 1

Запитання для першого етапу:

  • Кому, на вашу думку, присвячений цей пам’ятник? Чому ви так гадаєте?
  • За якими ознаками ви це визначили?
  • Що автори/замовники цих пам’ятників намагалися передати цією формою/ конструкцією/композицією?
  • Яку ідентичність намагались підкреслити?Чому?

Блок запитань № 2

Запитання для другого етапу:

  • Чи збіглися ваші припущення з отриманими результатами? Чому?
  • Які емоції/враження виникли під час роботи?
  • З якими подіями історії пов’язані ці пам’ятники?

Блок запитань № 3

Запитання/завдання для третього етапу:

  • Чому, на вашу думку, у Бабиному Яру так багато пам’ятників?
  • Ознайомтесь із висловом П’єра Нора. Які проблеми, пов’язані зі збереженням пам’яті, порушує історик?
  • Перегляньте відеосюжети 1–4 із фільму «Бабин Яр у пошуках пам’яті» або прочитайте текстові джерела. В чому особливості збереження пам’яті Бабиного Яру?

Займи позицію

Попросіть учнів за допомогою методу «Займи позицію» визначити своє ставлення до пам’ятників як способу збереження колективної пам’яті у Бабиному Яру та пояснити свою думку. Використовуйте наступні тези.

Тези для обговорення:

  • Я вважаю, що всі пам’ятники у Бабиному Яру треба прибрати й замінити однією спорудою, присвяченою усім жертвам.
  • Я вважаю, що всі пам’ятники у Бабиному Яру мають право на існування.
  • Я вважаю, що необхідно ретельніше переглянути історичну доцільність існування кожного пам’ятника, а потім вирішувати, що залишати, а що ні.
  • Я вважаю, що в Бабиному Яру необхідно побудувати меморіал пам’яті.
  • Я ще не визначився/не визначилась зі своєю позицією.
  • Окрема думка.

Підсумкова рефлексія

Проведіть підсумкову рефлексію, попросіть учнів дати відповіді на наступні запитання.

Запитання для учнів:

  • Що нового я дізнався на цьому занятті?
  • Які висновки для мене є найбільш значущими?