Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

"Я свідчу! Я говорю!" - це дорівнює: "Я не можу мовчати". Частина 3

Елла Ситник

Третє заняття з циклу бесід з учнями навколо документального фільму "Бабин Яр у пошуках пам’яті" та за матеріалами віртуальної виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії". В ході цього заняття учні стають творцями меморіальної експозиції, беручи на себе відповідальність за збереження та передавання пам'яті.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7
Крок 8

Вступне запитання

Обговоріть з учнями зміст ключового запитання: "Яким має бути сучасний меморіал у Бабиному Яру, які цінності він мав би транслювати?".

Робота у групах

Об’єднайте клас у чотири групи. Дайте кожній групі завдання попрацювати з однією карткою (додаток 1) на вибір і, "мандруючи" віртуальною виставкою, підібрати декілька (шість–вісім) експонатів, щоб якомога точніше проілюструвати зміст картки. Перед тим виділіть трохи часу, щоб учні мали можливість обговорити зміст тексту в картці у групі.

Створення міні-експозицій

Запропонуйте учням з обраних експонатів сформувати "міні-експозицію" і придумати для неї найвлучнішу назву.

Екскурсія

Кожна з чотирьох груп проводить міні-екскурсію для всіх присутніх у класі. Завершуючи презентацію, група має назвати найважливішу, на її думку, причину, чому територія Бабиного Яру – Дорогожицького некрополя та інші подібні місця заслуговують на особливе ставлення.

Обговорення результатів роботи

Організуйте обговорення побаченого та почутого.

Запитання для учнів:

  • Яка з презентацій була найбільш вдалою? Чому?
  • За яким принципом відбирали експонати?
  • Що можна було б зробити інакше?
  • Чи можна говорити про те, що Бабин Яр є символом зруйнованих цінностей?
  • Чому вважають, що історії, подібні до історії Бабиного Яру, руйнують довіру до світу?

Продовження обговорення

Продовжіть обговорення, щоб знайти відповідь на ключове запитання.

Ознайомте учнів з уривком:

...щоб свідчити мушу вціліти не вижити ні вціліти це інше ніж вижити голосу ради бо вижити в цій перепроклятій богом війні подібно до зради і вдруге до смертної зради. (Маріанна Кіяновська. Бабин Яр. Голосами)

Запитання для учнів:

  • Що, на вашу думку, важче: "вижити" чи "вціліти"?
  • Якщо "вціліти (як особа та особистість) – це інше, ніж (просто) вижити", то чи можна говорити про місію тих, хто вцілів, та їхніх нащадків? В чому може полягати ця місія?
  • Продовжіть речення: "Історія Бабиного Яру – це..." (про що? про кого? з якого часу? до якої пори?).

Перегляд відео та подальше обговорення

Запропонуйте учням висловитись щодо принципів облаштування Бабиного Яру як багатовимірного символу історії України. Збирання ідей розпочніть із перегляду відео "Бабин Яр сьогодні" (додаток 2).

Під час перегляду з олівцем у руках учні мають почути і зафіксувати всі пропозиції, що прозвучать з екрана. Виділіть трохи часу після перегляду, щоб учні могли обдумати побачене та додати власні пропозиції.

Один, найзначущіший, на думку учня/учениці принцип, він/вона записує маркером на листку А-4 і прикріпляє до дошки або стіни.

Протягом 30 секунд – 1 хвилини всі учасники мовчки розглядають прикріплені записи. Після того можна переходити до рефлексії у формі есе.

Підсумкова рефлексія

Проведіть підсумкову рефлексію у формі написання есе на тему: "Про які загальнолюдські цінності має нагадувати Меморіальний парк у Бабиному Яру, коли завершиться його створення?".