Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

"Я свідчу! Я говорю!" - це дорівнює: "Я не можу мовчати". Частина 2

Елла Ситник

Друге заняття з циклу бесід з учнями навколо документального фільму "Бабин Яр у пошуках пам’яті" та за матеріалами віртуальної виставки «Бабин Яр: пам’ять на тлі історії». Окрім осмисленого перегляду документального фільму, учні усвідомлять значення поняття "загальнонаціональна пам'ять", а також навчаться концентрувати увагу навколо ключового запитання, наскрізного для усього заняття.

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7
Крок 8

Вступ

Розпочніть із перегляду фрагмента документального фільму "Бабин Яр у пошуках пам’яті" (додаток 3). Зверніть увагу, що цей фільм триває 40.51 хв.

Введення ключового запитання

Актуалізуйте проблему, поставивши учням ключове запитання: "Якщо Бабин Яр – це велика братська могила людей різних національностей, то чому його досі називають Вавилоном мовчань?".

Проведіть коротке обговорення змісту запитання і переконайтеся, що учні його зрозуміли.

Перегляд уривку фільму

Запропонуйте учням переглянути початок фільму з рубрики Кінохроніка "Бабин Яр. У пошуках пам’яті" (додаток 4) з олівцем у руках, спробувати почути та записати перші відповіді на ключове запитання. Обговоріть результати роботи. Фіксуйте ключові відповіді стисло на дошці й робіть це упродовж усього заняття.

Робота в групах

Повідомте учнів, що пошук відповіді на ключове запитання триває, а для цього корисно звернутися до думки громадськості. Об’єднайте учнів у шість груп і запропонуйте кожній групі картку з цитатою (додаток 1). Дайте можливість групам ознайомитись зі змістом цитат і обмінятися першими враженнями від прочитаного.

Продовження перегляду

Висловіть припущення про те, що інтерв’ю, записані авторами фільму "Бабин Яр. У пошуках пам’яті" (з рубрики Кінохроніка), можуть допомогти учасникам груп краще зрозуміти зміст цитат. Організуйте перегляд фільму "Бабин Яр. У пошуках пам’яті" (додаток 4, повна версія). Якщо є можливість – для кожної групи на окремому носієві.

Продовжіть обговорення ключового запитання спочатку в групах, а потім у загальному колі. Продовжуйтес стисло фіксувати відповіді на дошці.

Загальне обговорення

Покажіть уривок інтерв'ю з фільму "Бабин Яр. У пошуках пам’яті" (з рубрики Кінохроніка) (див. додаток 4). Організуйте загальне обговорення змісту почутої цитати.

Запитання для обговорення:

  • Хто ці "ми"?
  • Як співвідносяться між собою назва фільму "Бабин Яр. У пошуках пам’яті" і тема нашого заняття?

Дискусія

Організуйте коротку дискусію навколо питання: "Що таке “загальнонаціональна пам’ять”?". Використайте для цього цитати з додатка 2.

Поцікавтеся, можливо у когось після обговорення проблеми національної пам’яті з’явилися ще додаткові відповіді на ключове запитання уроку. Не забудьте додати відповіді до загального переліку на дошці.

Рефлексія. "Вісь координат"

У загальному колі обговоріть попередні записи на дошці (відповіді на ключове запитання: "Якщо Бабин Яр – це велика братська могила людей різних національностей, то чому його досі називають Вавилоном мовчань"?).

Запропонуйте учням висловити своє бачення щодо готовності різних елементів нашого суспільства належним чином ставитися та вирішувати долю Бабиного Яру.

Використайте метод "Вісь координат". Заздалегідь намалюйте дві осі координат навхрест, щоб утворилося чотири сегменти. Кожен із чотирьох сегментів має свою назву: "Готовність Держави", "Готовність суспільства", "Моя особиста готовність", "Готовність мого найближчого оточення". Кожен з учасників заняття свою відповідь позначає точками у кожному з секторів, враховуючи, що максимальна готовність позначається на перетині прямих. Відповідно, чим далі від центру – тим менший ступінь готовності.