Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Трагедія дітей Бабиного Яру: пам`ятати, аби поважати права тих, хто поруч тебе

Гриценко Наталія

Дана методична розробка має на меті не лише формування знань учнів про трагедію єврейського народу під час Другої світової війни, а й передбачає поглиблення розуміння значимості дотримання прав людини у сучасному світі, формування відчуття власної моральної причетності до долі інших людей та відповідальності за власний вибір. У ході заняття з метою проведення історичних паралелей передбачено використання матеріалів віртуальної виставки "Бабин Яр: пам`ять на тлі історії" та освітньої онлайн-платформи Stories that Move, а саме історій сучасних підлітків, які зіштовхнулися з дискримінацією. Окремі кроки заняття можна використати як виховний захід у 6-9 класах, урок з курсу "Громадянська освіта" на тему "Права дитини", заняття спецкурсу "Кроки до порозуміння". Матеріал переміг в конкурсі розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6

Вправа "Голоси Бабиного Яру"

Дайте завдання кільком учням напередодні заняття познайомитися з поезіями зі збірки "Бабин Яр. Голосами" Маріанни Кіяновської (додаток 2) та продекламувати їх на відео або аудіо.

На початку заняття запропонуйте учням впродовж 5 хвилин ознайомитися з роздрукованими та розміщеними на стінах класу світлинами дітей Бабиного Яру (віртуальна виставка, розділ "Діти Бабиного Яру", посилання у додатку 1). Водночас, увімкніть підготовлені заздалегідь учнівські записи з декламуванням поезій Маріанни Кіяновської.

Дайте завдання учням пройтися по класу й обрати фото, яке їх зацікавило, та припустити, яким було життя цих дітей до війни.

Запитання для обговорення:

  • Які почуття викликали у вас ці світлини та монологи жертв трагедії в Бабиному Яру?
  • Які емоції, на вашу думку, переживають герої поезій?
  • Як вважаєте, чому авторка не використовує пунктуаційних знаків у своїх віршах? (питання для учнів, які читали вірші)
  • Як гадаєте, чому деякі світлини у проекті мають лише обриси дітей?
  • Що Вам відомо про становище євреїв під час війни?

Голокост - масштабне порушення прав людини

Запропонуйте дітям укласти асоціативний ряд до теми "Голокост в Україні", опрацювавши додаток 3 та переглянувши світлини з розділу віртуальної виставки "Доля євреїв" (додаток 4).

Після цієї вправи дайте учням завдання переглянути скорочену версію Конвенції про права дитини (додаток 5) та назвати права дітей, порушені організаторами та виконавцями масових вбивств.

Запитання до учнів:

  • Які права людини та дітей зокрема були порушені організаторами Голокосту на теренах України?
  • Як гадаєте, чому настільки масові порушення стали можливими? Чому суспільство не протестувало проти таких дій нацистів?

Вправа "Ті, хто були поруч"

Створіть 5 учнівських груп і запропонуйте їм опрацювати друковані матеріали, об'єднані темою "Ті,хто були поруч" (додаток 6). Світлини героїв матеріалів груп 4 та 5 подайте на слайдах (додатки 7 та 8).

Обговоріть прочитане, використовуючи блок запитань нижче.

Після цього виведіть на слайді та обговоріть з учнями висловлювання мислителя Альберта Швейцера: "Не з почуття доброти стосовно іншого я лагідний, миролюбний, терплячий та привітний – я такий тому, що в цьому поводженні забезпечую собі найглибше самоствердження".

Запитання до учнів:

  • Про що розповідається у спогадах та історичних довідках?
  • Чи можна знайти пояснення діям окремих людей - свідків та співучасників Голокосту?
  • Який моральний вибір стояв перед кожним у той нелегкий час? Чим керувалися люди у тій ситуації?
  • Чому деякі люди обирали ризикувати і надавали притулок євреям?

Робота в групах. "Історії,що вражають"

Запропонуйте п`яти учнівським групам познайомитися з окремими історіями їхніх ровесників з Данії, Німеччини, Нідерландів на онлайн-платформі Stories that Move (додаток 9) або через Qr- код на слайді (додаток 10). Рекомендуємо до обговорення історії Анни, Шірел, Еліаса та Чаби, та/або інші на Ваш вибір.

Після перегляду проведіть обговорення за поданим нижче блоком запитань.

Запропонуйте учням визначення поняття: Дискримінація – це цілеспрямоване обмеження або позбавлення прав громадян за певними ознаками – раси, національності, статі, релігійними чи політичними переконаннями тощо.

Питання для обговорення відео:

  • З чим зіштовхнулися герої відеосюжетів?
  • Що вас вразило у цих історіях?
  • Яким словом можна визначити дії суспільства щодо цих героїв?
  • У чому ви вбачаєте схожість сучасних ситуацій та трагедії Голокосту під час Другої світової війни?
  • А в чому приниципові відмінності?

Рефлексія

Виконайте вправу "3-2-1". Запропонуйте учням відповісти на запитання на окремих кольорових стікерах та помістити їх на відповідну частину дошки:

  • Про що дізналися? (3 відповіді)
  • Чому навчилися? (2 відповіді)
  • Що зрозуміли? (1 відповідь)

Обговоріть ті висловлювання, які найчастіше повторюються.

Заключне слово вчителя. Вправа "Займи позицію"

Підсумуйте заняття наступним чином:

Настільки велика кількість жертв Голокосту у 1939-1945 роках була б неможливою, якби політика знищення не проводилася на державному рівні. Однак держава робила це не у вакуумі: політику здійснювали люди, тогочасне суспільство, для багатох членів якого подібне нехтування правами певної соціальної чи національної групи було нормою, та й у цілому поняття добра і зла, цінності життя були знівельовані. Кожен повинен робити власний відповідальний моральний вибір, незалежно від об`єктивних обставин, тиску суспільства, вимірюючи свої вчинки лише з точки зору відповідності їх нормам людяності й моралі.

Запропонуйте учням здійснити вибір, відповівши на запропоноване запитання методом "голосування ногами".

Завдання для учнів: Що ви зробите, якщо навколишнє оточення (друзі, клас) запропонує вам узяти участь в булінгу щодо однокласника? (Причини подібного знущання можуть бути різними, в залежності від обставин.)

  • Ви станете на захист ображеного?
  • Відмовитеся від пропозиції товариства, але й не підтримаєте жертву?
  • Візьмете участь у знущанні над обраною суспільством жертвою?