Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Спорт і державна пропаганда

Ольга Лімонова

Заняття ілюструє живучість деяких історичних міфів, а також можливості держави, за бажання, маніпулювати свідомістю громадян навіть за допомогою спорту.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7

Актуалізація знань

Обговоріть з учнями значення поняття "окупація". Запропонуйте учням висловити власну думку щодо цього поняття.

Запитання до учнів:

  • Як ви собі уявляєте життя мирних мешканців/ваших однолітків під час окупації?

Робота з джерелами (Варіативний крок)

Зосередьте увагу учнів на тумбі з оголошеннями, що розташована на між першою і другою оглядовими точками віртуальної виставки (додаток 5). Поставте перед класом завдання розподілити матеріали, які розміщено на тумбі, на кілька груп, відповідно до їхнього інформаційного призначення (оголошення, анонси культурних і спортивних заходів, пропагандистські плакати). Обговоріть у загальному колі результати цього розподілу.

(Цей Крок не є обов’язковим, його можна виконати, за наявності часу, як формування додаткових компетентностей. Якщо ж часу бракує, переходимо до Кроку 3)

Історична довідка

Привернувши увагу до учнів до спортивних афіш, спитайте, чи вони коли-небудь чули про "Матч смерті"? Якщо хтось із учнів чув, попросіть їх коротко нагадати всім, про що йдеться. Якщо не чули, зробіть це самі.

Робота з матеріалами виставки

Розгляньте разом з учнями фотостенд "Доля футболістів “Динамо”" в частині експозиції "Київ під нацистською окупацією" (додаток 6). Проаналізуйте побачене разом.

Запитання до учнів:

  • Що зображено на фотографіях, розміщених на стенді? Коли їх зроблено?
  • Чи можна на підставі спільного післяматчевого фото зробити висновок про те, що німецькі футболісти "вбиті горем" через поразку і це стало причиною розстрілу київських футболістів за кілька годин?
  • Чому, на вашу думку, на стенді подано лише чотири фото розстріляних футболістів? Зверніть увагу на час, коли відбувся розстріл.
  • Відкрийте, будь ласка, статтю "Матч смерті" на "Вікіпедії" (додаток 4) і прочитайте інформацію про роки життя учасників цього футбольного поєдинку.

Обговорення

Обговоріть з учнями запитання, запропоновані нижче.

Виведіть на екран цитату з рапорту майора КДБ Удіна 1971 р. (додаток 1). Обговоріть причини міфологізації "матчу смерті" з цієї позиції. Виведіть на екран висновок прокурора Йогана Кульманна 2005 р. про причини арешту і розстрілу київських футболістів (додаток 2).

Запитання до учнів:

  • Чому з’явилася історія про "матч смерті"?
  • Кому це було потрібно і для чого?

Аналіз сучасної позиції деяких інтернет-видань

Виведіть на екран цитату зі статті, розміщеної в інтернет-виданні "Украина.ру" 22 червня 2018 р. (додаток 3). Обговоріть у загальному колі запитання.

Запитання до учнів:

  • Якою, на вашу думку, є головна ідея цієї статті?
  • Як автор трактує "матч смерті"?
  • Яку оцінку дає автор висновкам істориків щодо цього міфу?
  • Яке емоційне забарвлення мають оціночні судження автора?
  • У чому полягають причини "живучості" спростованих радянських міфів у сучасній російській пропаганді?
  • На що спрямована ця пропаганда і хто є її цільовою аудиторією?

"Займи позицію"

Підсумуйте, використавши метод "займи позицію": Чи варто державі використовувати спорт із метою політичної пропаганди? Чому?