Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Спорт і державна пропаганда
Заняття ілюструє живучість деяких історичних міфів, а також можливості держави, за бажання, маніпулювати свідомістю громадян навіть за допомогою спорту.
План заходу
Актуалізація знань
Обговоріть з учнями значення поняття "окупація". Запропонуйте учням висловити власну думку щодо цього поняття.
Запитання до учнів:
- Як ви собі уявляєте життя мирних мешканців/ваших однолітків під час окупації?
Робота з джерелами (Варіативний крок)
Зосередьте увагу учнів на тумбі з оголошеннями, що розташована на між першою і другою оглядовими точками віртуальної виставки (додаток 5). Поставте перед класом завдання розподілити матеріали, які розміщено на тумбі, на кілька груп, відповідно до їхнього інформаційного призначення (оголошення, анонси культурних і спортивних заходів, пропагандистські плакати). Обговоріть у загальному колі результати цього розподілу.
(Цей Крок не є обов’язковим, його можна виконати, за наявності часу, як формування додаткових компетентностей. Якщо ж часу бракує, переходимо до Кроку 3)
Історична довідка
Привернувши увагу до учнів до спортивних афіш, спитайте, чи вони коли-небудь чули про "Матч смерті"? Якщо хтось із учнів чув, попросіть їх коротко нагадати всім, про що йдеться. Якщо не чули, зробіть це самі.
Робота з матеріалами виставки
Розгляньте разом з учнями фотостенд "Доля футболістів “Динамо”" в частині експозиції "Київ під нацистською окупацією" (додаток 6). Проаналізуйте побачене разом.
Запитання до учнів:
- Що зображено на фотографіях, розміщених на стенді? Коли їх зроблено?
- Чи можна на підставі спільного післяматчевого фото зробити висновок про те, що німецькі футболісти "вбиті горем" через поразку і це стало причиною розстрілу київських футболістів за кілька годин?
- Чому, на вашу думку, на стенді подано лише чотири фото розстріляних футболістів? Зверніть увагу на час, коли відбувся розстріл.
- Відкрийте, будь ласка, статтю "Матч смерті" на "Вікіпедії" (додаток 4) і прочитайте інформацію про роки життя учасників цього футбольного поєдинку.
Обговорення
Обговоріть з учнями запитання, запропоновані нижче.
Виведіть на екран цитату з рапорту майора КДБ Удіна 1971 р. (додаток 1). Обговоріть причини міфологізації "матчу смерті" з цієї позиції. Виведіть на екран висновок прокурора Йогана Кульманна 2005 р. про причини арешту і розстрілу київських футболістів (додаток 2).
Запитання до учнів:
- Чому з’явилася історія про "матч смерті"?
- Кому це було потрібно і для чого?
Аналіз сучасної позиції деяких інтернет-видань
Виведіть на екран цитату зі статті, розміщеної в інтернет-виданні "Украина.ру" 22 червня 2018 р. (додаток 3). Обговоріть у загальному колі запитання.
Запитання до учнів:
- Якою, на вашу думку, є головна ідея цієї статті?
- Як автор трактує "матч смерті"?
- Яку оцінку дає автор висновкам істориків щодо цього міфу?
- Яке емоційне забарвлення мають оціночні судження автора?
- У чому полягають причини "живучості" спростованих радянських міфів у сучасній російській пропаганді?
- На що спрямована ця пропаганда і хто є її цільовою аудиторією?
"Займи позицію"
Підсумуйте, використавши метод "займи позицію": Чи варто державі використовувати спорт із метою політичної пропаганди? Чому?
Список додатків:
- Додаток 1 Рапорт майора КДБ Удіна, 1971 р. ( текст )
- Додаток 2 Висновок прокурора Й. Кульманна, 2005 р. ( текст )
- Додаток 3 Авторська колонка А. Манчука, 2018 р. ( текст )
- Додаток 4 Стаття у "Вікіпедії" про "Матч смерті" ( посилання )
- Додаток 5 Тумба з афішами, віртуальна виставка ( посилання )
- Додаток 6 Стенд віртуальної виставки "Доля футболістів “Динамо”" ( посилання )