Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Праведники народів світу
Заняття знайомить учнів з поняттями "Праведник народів світу", "Праведник Бабиного Яру", працюючи із кейсами. За допомогою блоків різних запитань, що ілюструють ситуацію, в учнів буде можливість усвідомити складність вибору.
План заходу
Робота з кейсами запитань "Як я поводитимусь, якщо…"
Почергово ставте запитання учням. Вони самостійно у своїх зошитах/чернетках роблять помітки, наприклад "допоможу / не допоможу". Попередьте учнів, що цю роботу не будуть оцінювати і не перевірятимуть. Основне завдання – спробувати миттєво прийняти рішення.
Запитання для учнів:
Як я поводитимусь, якщо:
- Ваш друг посварився з батьками і проситься у вас переночувати. Ваші дії?
- Ваш друг пішов з дому і проситься пожити у вас кілька днів.
- Ваш друг живе у вас уже цілий місяць, і, оскільки він не може знайти роботу, вам доводиться купувати продукти харчування.
- Ви втратили роботу, запас грошей обмежений. Друг усе ще без роботи.
- Вам ще додатково потрібно утримувати сім’ю. Друг усе ще живе у вас.
- Ваша сім’я починає голодувати. Поліція призначила велику грошову винагороду за інформацію про вашого друга. Ви й далі його переховуватимете?
- Навіть якщо мине рік?
- Другу загрожує смертельна небезпека. Але якщо вас викриють, вас і вашу сім’ю також розстріляють.
- У вашого друга важкий характер, а в умовах замкнутого приміщення він ще погіршується. Ви постійно сваритеся.
- Сусіди говорять, що повідомлять поліції про вашого друга, якщо не отримають викуп. Заплатити викуп немає чим.
- Насправді це не ваш друг, а просто знайома людина.
- Це незнайомець, який слізно благає про допомогу.
- Це ваш давній неприятель, який колись обманув вас.
- Усі навколо кажуть, що ця людина дуже погана – через неї почалися усі біди, загинув ваш родич.
Коротке підбиття підсумків
Попередні запитання змушують задуматись, а можливо навіть засумніватись. Обговоріть з учнями наступне.
Обговоріть з учнями:
- У яких ситуація вибору опинялися люди під час окупації?
- Як вони могли робили свій вибір?
- Як цей вибір міг вплинути на їхнє подальше життя?
Робота з виставкою
Зайдіть на віртуальну виставку "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії". Відшукайте стенди з фотографіями Праведників народів світу та врятованих ними людей або попрацюйте з базою даних "Праведники Бабиного Яру".
Ознайомтесь із конкретними історіями і дайте відповіді на запитання:
- Якими, на вашу думку, були професії та матеріальний стан Праведників?
- Якими, на вашу думку, були професії та матеріальний стан врятованих?
- Про які стосунки між Праведниками та врятованими свідчать спільні фотографії?
- Зверніть увагу на співвідношення кількості врятованих та кількості Праведників у кожній конкретній ситуації. Про що це свідчить?
Продовження роботи з кейсами запитань "Як я поводитимусь, якщо…".
Обговоріть з учнями відповіді на запитання на загал.
Питання для обговорення:
Як я поводитимусь, якщо:
- Вам і вашому «підопічному» вдалося пережити війну. Чи захочете ви розповідати комусь про те, що з вами трапилось?
- Розповідати про врятування друга не можна, адже багато хто переконані, що «покарати» друга було би «правильніше».
- Вам не вдалося допомогти другові, він загинув. Ви живі, але відчуваєте провину. Приходити на могилу заборонено.
- Майже на ваших очах упродовж двох днів вбили більше ніж 33 тисячі людей. Всього за два роки – близько 100 тисяч людей, із них майже 70 тисяч євреїв. Влада мовчить про це і вам не дозволяє говорити.
- На місці загибелі ваших знайомих хочуть спорудити великий парк з атракціонами.
- Ви прийшли вшанувати пам’ять загиблих, вас арештовують
Підбиття підсумків
Обговоріть з учнями нгаступні запитання (можна застосувати такі методи як "Мікрофон", дискусія або інше на розсуд учителя).
Питання на обговорення
- Що нового ви дізналися під час заняття?
- Чому важливо вшановувати пам’ять загиблих?
- Чому важливо пам’ятати?
Список додатків:
- Додаток 1 Праведник народів світу ( текст )