Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Покинута кімната та мистецтво
Основним джерелом для цього заняття є картини знаних художників, а також ровесників школярів, які відображають різне мистецьке сприйняття трагедії Бабиного Яру та місто Київ часів окупації. Крім підсумування історичних знань, учні зможуть формувати навички історичної емпатії.
План заходу
Знайомство з картиною
Об’єднайте учнів у дві групи по 8–12 осіб. Запропонуйте групам розглянути картину А. Довжик "Покинута кімната" із серії "Діти Бабиного Яру" (вступний розділ виставки, стенд з картинами) (додаток 1).
Для презентації кожній групі надайте по 5–7 хвилин.
Запитання до учнів:
- Які події пов’язані з тим, що зображено на картині?
- Що відбувалося поза цією кімнатою?
- Спробуйте описати, хто міг жити у цій кімнаті.
- Що могло з ними статися?
Порівняння картин
Розташуйте роздруковані картини у такому порядку:
- А. Довжик "Ранок 29-го" (із серії "Відлуння Бабиного Яру", 2011) (додаток 2)
- В. Овчинников (з триптиху "Бабин Яр", 1947) (додаток 3)
- А. Довжик "Покинута кімната" (із серії "Діти Бабиного Яру", 2012) (додаток 1)
Зверніть увагу: Картини написані авторами з різним життєвим досвідом, різного віку, з інтервалом у 65 років.
Попросіть учнів порівняти картини за питаннями нижче. Для відповіді на останнє питання запропонуйте розглянути інсталяцію "Покинута кімната" (додаток 4).
Після обговорення запропонуйте групам створити презентацію, використовуючи картини 1–3 і доповнивши їх фотоматеріалами з виставки та слайдами інсталяції.
Зверніть увагу: Презентуючи відповідь, учні мають пояснити, чому вони обрали саме ці матеріали.
Попросіть учнів порівняти картини. Запитайте:
- Що спільного в картинах 1 і 2?
- Які події могли викликати такі схожі емоції у художників, які жили і працювали в різних століттях?
- Які емоції запропоновані картини викликали у вас?
- Як пов’язані картина А. Довжик «Покинута кімната» (додаток 1) з інсталяцією виставки?
Перехід до сучасності
Прочитайте вислів американського письменника і філософа Джорджа Сантаяна: "Той, хто не пам’ятає свого минулого, приречений на те, щоб пережити його знову", і попросіть учнів прокоментувати його. Спитайте, наскільки це твердження стосується теми уроку.
Запропонуйте групам розглянути картину А. Довжик "Покинута кімната" (додаток 1) і роздруковані фото (додатки 4 і 5). Запитайте наступне.
Запитання до учнів:
- Що спільного між цими зображеннями?
- Які емоції могли відчувати мешканці цих кімнат?
- Чи мали вони надію на повернення?
- Як могла скластися їхня доля?
- Чим схожі і чим відрізняються проблеми тих людей, які не з власної волі змушені були залишити свої домівки?
- "Мистецтво не змінює життя безпосередньо, воно змінює думку про світ". Як ви розумієте це висловлювання сучасної художниці з Донбасу Алевтини Кахідзе?
Підсумок
Підсумуйте урок та останнє обговорення. Зверніть увагу учнів на те, що за кожною такою кімнатою – доля конкретної родини, людини.
Список додатків:
- Додаток 1 Картина А. Довжик "Покинута кімната" ( посилання )
- Додаток 2 А. Альона Довжик "Ранок 29-го…" (2011) ( зображення )
- Додаток 3 В. Овчинніков. Із триптиха "Бабин Яр", 1947 р. ( зображення )
- Додаток 4 Покинуті квартири Донецька, 2014 ( зображення )
- Додаток 5 Покинуті квартири Слов'янська, 2014 ( зображення )