Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Ми не були у вас в гостях, ми були ваші сусіди...

Сергій Власюк

Виховний захід для старшокласників. В основі заходу- події 1942 року, масового розстрілу єврейського населення у смт. Сенкевичівка. Використовуючи віртуальну виставку "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії" розглядаємо цю подію у контексті Голокосту. Матеріал створено в рамках конкурсу розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4

Вступ. Просимо до слова очевидців

Повідомте учням історичну довідку про події червня 1942 року, коли на околиці Сенкевичівки, нацистськими окупантами було розстріляно близько 800 євреїв-жителів селища та навколишніх сіл.

Озвучте тему заняття: "Ми не були у вас в гостях, ми були ваші сусіди..."

Прочитайте спогади жителя селища та очевидця подій Соломонюка Івана Федоровича (додаток 3) та обговоріть наступні запитання.

Запитання до учнів:

  • Поясніть на основі почутих спогадів, чому саме такий вислів винесено в тему заняття?
  • Як ви думаєте, чому окупанти змушували євреїв носити спеціальні знаки розрізнення?
  • Що найбільше вразило Івана у подіях, очевидцем яких він був?

"Сенкевичівський Бабин Яр"

Ознайомте учнів із світлиною пам’ятника, який знаходиться на південно-східній околиці селища, на місці розстрілу та захоронення людей у роки Другої світової війни (додаток 4). Зверніть увагу учнів на напис на пам’ятнику "На цьому місці в червні 1942 року німецько-фашистськими загарбниками були розстріляні мирні жителі єврейської національності".

Прочитайте спогади жителя селища, очевидця подій, Панасюка Василя Пилиповича (додаток 2). Запропонуйте учням власноруч нанести на контурну карту селища позначки пам’ятних місць, які згадуються у спогадах. Зверніть увагу учнів, що вони нанесли на карту декілька локацій.

Вкажіть учням на некоректність термінів "німецько-фашистські загарбники" та "мирні жителі єврейської національності". Запропонуйте самостійно покращити текст напису на пам’ятнику.

Повторіть з учнями поняття "Голокост". Акцентуйте увагу, що місцем пам’яті Голокосту у селищі є вищезгадуваний пам’ятник. Підведіть учнів до твердження, що місцем пам’яті жертв Голокосту загальнонаціонального масштабу є Бабин Яр. Спроектуйте на екран зображення пам’ятників "Радянським громадянам і військовополоненим", "Менора", та "Дітям, розстріляним у Бабиному Яру" з матеріалів віртуальної виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії" та ознайомте учнів з докладнішою інформацією про Бабин Яр.

У процесі можна ставити запитання нижче як навідні, випереджальні, або для перевірки розуміння.

Запитання до учнів:

  • Які місця селища Сенкевичівка ми можемо вважати пам’ятними у зв’язку з описаними подіями?
  • Чи усі ці місця у селищі відзначені пам’ятними знаками?
  • Які місця пам’яті не відзначені на місцевості?
  • Де розміщене і як називається місце пам’яті жертв Голокосту загальнонаціонального масштабу?

Діти і Голокост

Спроектуйте на екран пам’ятник "Дітям, розстріляним у Бабиному Яру" з матеріалів віртуальної виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії". Прочитайте спогади жительки селища Попчук Євгенії Дем’янівни (додаток 1).

Запропонуйте учням ознайомитися з матеріалами віртуальної виставки, розділ "Діти Бабиного Яру".

Перегляньте розділ віртуальної виставки "Початок війни", експозиція №5 "Покинута кімната". Попросіть учнів уявити, як могла виглядати кімната у Сенкевичівці, в котрій жили дві подружки Жені Попчук, яких напередодні увечері вона провела додому, а погідного червневого дня вони покинули свою кімнату назавжди.

Під час обговорень скористайтеся питаннями нижче.

Питання до учнів:

  • Що вас вразило у спогадах?
  • Якою була доля єврейських дітей під час Голокосту?
  • Познайомившись із фотографіями дітей з віртуальної виставки, як ви думаєте, якими могли були ці діти (пустотливі чи серйозні, веселі чи сумні)?
  • Про що вони могли мріяти?

Підсумок

Підсумовуючи захід у формі обговорення в загальному колі, запропонуйте учням створити, в майбутньому, інтерактивну карту "Місця пам’яті селища Сенкевичівка", де позначити місця, про які йшлася мова на цьому занятті, та інші локації, пов’язані з історично важливими подіями життя селища. Попросіть учнів відповісти на запитання нижче.

Запитання до учнів:

  • Як саме ви можете взяти участь у збереженні пам’яті про події нацистської окупації та Голокосту зокрема?
  • Які почуття, на вашу думку, пережили наші оповідачі у дитячому віці, будучи свідками подій нацистської окупації?
  • Для чого необхідно зберігати пам’ять про події Голокосту?
  • Як ви вважаєте, чи на достатньому рівні вшановується пам’ять про тих, хто загинув у 1942 році, у нашому селищі?
  • Як би ви запропонували зберігати пам’ять про людей, які загинули у "сенкевичівському Бабиному Яру"?