Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Матч смерті: правда чи фейк

Варламова Юлія Володимирівна

Це заняття можна використовувати на уроках громадянської освіти при вивченні тем з медіаграмотності. Воно направлене на те, щоб дослідити, наскільки правдивим може бути використання певних історичних фактів та показати можливості маніпулювати свідомістю людей за допомогою створення героїчних образів. Заняття посилається на Курс громадянської освіти "3Д Демократії". Матеріал створено в рамках конкурсу розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7

Вступ. "Мозковий штурм"

Розпочніть зі вступного слова про початок радянсько-німецької війни та нацистської окупації.

Використайте метод "Мозковий штурм" для пошуку відповіді на запитання "Що таке фейк?" Підсумуйте, що фейк (англ. fake — підробний, фальшивий) ― це підробка у широкому сенсі. Запропонуйте прочитати визначення у підручнику 3Д Демократії (додаток 7, с. 28): "Спершу згаданий термін почав вживатися в мережі Інтернет, а потім широко використовуватися і в повсякденному житті. Сьогодні "фейками" називають:

  1. підроблені фотографії чи відеоролики;
  2. фальшиві новини, які не всі здатні відрізнити від правди;
  3. сторінки в соціальних мережах, створені від імені інших осіб (як правило відомих людей)."

Актуалізація опорних знань

Запропонуйте учням розглянути фото зі стенду виставки, розділ "Початок війни" (додаток 3). Обговоріть наступні запитання.

Запитання до учнів:

  • Уважно розгляньте світлини і опишіть, який вигляд має місто Київ на початку війни.
  • Що свідчить, про те, що в країні відбувається війна?
  • Чому в місті будують барикади?
  • Що таке евакуація? Чому люди змушені залишати місто?
  • Як ви вважаєте, що відчувають люди, які виїжджають зі своїх домівок?
  • На вашу думку, що відчувають люди, що залишаються в окупованому місті?

Дослідницька робота з історичними джерелами

У 1942 році всю Україну було окуповано нацистськими загарбниками. Відповідно до "Нового порядку", німці намагалися організувати життя населення на окупованій території. Однією з дозволених форм проведення дозвілля стала організація футбольних матчів, зокрема між українськими та німецькими командами.

Розгляньте разом з учнями фотостенд "Доля футболістів “Динамо”" в частині експозиції "Київ під нацистською окупацією" (додаток 4). Проаналізуйте побачене разом. Розпитайте учнів, що їм відомо про проведення цього футбольного матчу в Києві у воєнний час?

Метод "Плакат думок"

Прочитайте документ (додаток 1) та передмову до повісті "Останній поєдинок" (додаток 9).

Після прочитання текстів поставте учням завдання нижче та використайте метод групової роботи "Плакат думок" (додаток 5).

Завдання для "плакату думок":

  • Знайдіть суперечливі факти між текстом довідки (додаток 4) та текстом передмови до повісті (додаток 9).
  • Чи знайшли ви маніпуляції або елементи пропаганди у прочитаних текстах?

Обговорення

Виведіть на дошку вислови видатних людей (додаток 6 або додаток 7, сс. 25-26). Спитайте, як учні розуміють ці вислови?

Дайте учням завдання прочитати матеріал підручника 3Д Демократії (додаток 7, сс. 26-27) та записати в зошит ознаки та методи пропаганди.

Після цього запропонуйте їм прочитати статтю з газети "Факти" (додаток 2) та дати відповіді на запитання нижче.

Запитання до учнів:

  • Що нового ви дізналися з цього джерела?
  • Для чого потрібна була така пропаганда в Радянському Союзі?
  • Чому свобода думки була під загрозою в тоталітарних суспільствах?
  • Кому потрібна була історія про цей матч?
  • Яким чином держава втручалася у свободу думки?
  • Як вона вплинула на погляди пересічних громадян?
  • Чи змінилася ваша думка, щодо "Матчу смерті"?

Підсумки

Підводячи підсумки заняття, знову скористайтеся підручником. Обговоріть в парах і запишіть в зошити памятку "Як розпізнати фейкову інформацію" (додаток 7, с 29 або додаток 8).

Рефлексія

Проведіть кінцеву рефлексію за допомогою вправи "Валіза".

Запропонуйте учням на стікері написати: що я дізнався нового, що мені було цікаво, про що я хочу ще подумати та що мені було нецікаво. На дошці наклеїти зображення валізи, пральної машинки та корзини для сміття. Пояснити учням, що вони повинні розмістити стікери відповідно до картинок за принципом: якщо учасник не отримав ніякої корисної для себе інформації під час заняття або йому було нецікаво - стікер "відправляють" до корзини для сміття; якщо є нові знання, але їх ще треба "прокрутити" - до пральної машини; якщо отримані знання нові та корисні - до валізи, щоб забрати з собою та використовувати.