Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

День пам'яті трагедії Бабиного Яру

Попельнюк Борис Володимирович

Урок формує в учнів уявлення про День пам'яті жертв Бабиного Яру; мотивує їх до участі в заходах пам'яті 29 вересня; знайомить з документами, джерелами про Другу світову війну, художньою літературою; акцентує увагу на подіях німецької окупації. Протягом уроку в учнів через роботу у групах формується пропозиція про те, як вони візьмуть участь в згаданому дні пам'яті. Матеріал створено в рамках конкурсу розробок у 2020 році.

Мета
Очікувані
результати
Вік
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6

Початок заняття

Ввімкніть запис уривку поеми Евгена Євтушенка "Бабій Яр" (додаток 2). Для наочності текст поеми роздайте учням (додаток 3). Після того розкажіть про історію написання вірша та однойменну симфонію Шостаковича.

Обговорення

Після ознайомлення з матеріалами та контекстом їх створення з Кроку 1, обговоріть з учнями наступні питання.

Запитання до учнів:

  • Яке враження справив на вас уривок поєми "Бабій Яр" ?
  • Як ви думаєте, якою людиною був автор Евген Євтушенко?
  • Які віхи біографії Євтушенко знайшли відображення в тексті? Чи важливо це і чому?
  • Навіщо поет написав такий вірш, що він хотів ним сказати?

Огляд історичних віх дня пам'яті жертв Бабиного Яру

Поясніть, що таке День пам'яті жертв Бабиного Яру. При цьому зробіть акцент на досвід учнів щодо інших трагічних дат (наприклад, День пам'яті жертв трагедії Чорнобильської АЕС, 26 квітня).

Робота у групах

Запропонуйте учням взяти участь в Дні пам'яті жертв Бабиного Яру 29 вересня. Нехай учні об’єднаються у три групи по 7-8 осіб за бажанням. Кожна група отримає пакет документів (додаток 4, перша група - документи німецького командування, друга група - спогади свідків, третя група - статистичні матеріали) та аркуші паперу формату А3 або більше, щоб записати версії і пропозиції. Озвучте завдання для груп.

Завдання для роботи в групах:

  • На основі отриманих документів поясніть, навіщо, з вашої точки зору, потрібен День пам'яті жертв Бабиного Яру?
  • Сформулюйте свої пропозиції про те, як ми можемо взяти участь в даному дні пам'яті.

Аналіз відповідей учнів

За пару хвилин до кінця роботи груп попросіть вибрати доповідача, здатного представити роботу групи.

Заслухайте виступи груп; всі ідеї, що стосуються участі в дні пам'яті, записуйте на дошці.

Вчитель також може запропонувати ідеї, які не пролунали в класі. Наприклад, поспілкуватися з людьми, чиє життя було затьмарене такою історією нашої країни; познайомитися з дослідниками, волонтерами, які вивчають ці сторінки історії і допомагають цим людям; уточнити, чи торкнулися ці трагічні події власної сім'ї; виступити на мітингу з віршем або з промовою; подивитися на учасників, послухати промовців; зібрати матеріали і зробити газету (написати пост в групі, в блозі, на шкільному сайті і т.п.), присвячену цьому дню (традиціям з ним пов'язаним) в нашому місті; запалити поминальні свічки; покласти квіти (вінки), тощо.

Завершення заняття

Підведіть підсумки заняття. З усіх запропонованих учнями дій, оберіть одну або декілька, які клас хоче виконати у день пам'яті. Призначте відповідальних за реалізацію цього плану.

Ввімкніть фрагмент документального фільму "Бабин Яр у пошуках пам'яті" (додаток 1, з 5 по 10 хвилину). Після фрагменту запаліть свічку та попросіть учнів встати для хвилини мовчання.