Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Дегуманізація як метод інформаційної війни
Навчальний матеріал допоможе побачити приклади того, як під час воєн та конфліктів з пропагандистською метою використовують мову ненависті та дегуманізацію. Урок має на меті привернути увагу учнів до того, що дегуманізація як метод інформаційної війни розв’язує руки для насильства та формує зневагу й знищує емпатію до людини.
План заходу
Асоціації на дошці
Попросіть учнів назвати асоціації, які у них викликає поняття “дегуманізація”. Коли й за яких обставин ми можемо стикнутися з дегуманізацією?
В умовах дистанційного навчання можна використати онлайн ресурс MindMup або інші подібні ресурси.
Надайте учням визначення ключових понять. Наприклад, нижче.
Дегуманізація – це позбавлення людини її людської сутності. Коли ми вербально, графічно чи якимось іншим чином надаємо людині чи групі людей образу тварини, речі тощо, таким чином виносячи її за межі категорії "людина" і переносячи на неї відповідні риси – залежно з чим порівнюємо. Є однією з можливих ознак пропаганди. Сприяє поглибленню насильства. Пропаганда – форма комунікації, спрямована на поширення фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної спільної справи чи громадської позиції.
Запитайте в учнів, у чому небезпека дегуманізації? Чому важливо навчитися розпізнавати цей та інші методи пропаганди? (До відповідей можна повернутися наприкінці уроку.)
Робота в групах з плакатами
Об'єднайте учнів у три групи, роздайте їм плакати із завданнями. Бажано, щоб учні в групах коротко занотовували відповіді на ватмані – це допоможе під час підбиття підсумків візуалізувати матеріал та узагальнити. Матеріали для аналізу див. у додатку 1.
В умовах дистанційного навчання для командної роботи можна використати онлайн дошки.
Якщо частина груп справилися раніше або бажають отримати додаткові бали, можна задати їм додаткові завдання. Таблицю з ознаками пропаганди можна знайти у додатку 2.
Блок запитань № 1
Основне завдання для учнів: Проаналізуйте плакати та дайте відповіді на запитання нижче.
-
Побіжно перегляньте плакат. Опишіть, деталі, які Ви помітили в першу чергу?
-
Роздивіться уважно зображення на плакаті та дайте відповіді на запитання: Якій події та темі присвячений плакат? За чиїм замовленням він був виготовлений і для якої аудиторії? Проаналізуйте персонажів та символи плакату: які художні засоби використані (колір, розмір, ракурс та інше)? Яке повідомлення, на Вашу думку, плакат був покликаний донести до своєї аудиторії? Що Ви знаєте про явища, зображені на плакатах, з інших джерел?
- Доведіть, що автори плакатів використовують дегуманізацію. Чи можна стверджувати, що дегуманізація відіграла важливу роль в описаних явищах? Обґрунтуйте.
Блок запитань № 2
Додаткові завдання для учнів:
-
Визначте ознаки пропаганди на плакатах/фото, скориставшись таблицею.
- Чи відомі Вам/ знайдіть інші приклади пропаганди щодо описаних явищ, які використовують дегуманізацію. Опишіть, в чому саме полягає пропаганда та дегуманізація в нових прикладах.
Підбиття підсумків
Обговоріть роботу в групах та підбийте підсумки уроку за запитаннями нижче.
Можна також повернутися до запитань кроку 1: В чому небезпека дегуманізації? Чому важливо навчитися розпізнавати цей та інші методи пропаганди?
Запитання для учнів:
- Чи можете Ви назвати додаткові приклади сучасної пропаганди, де має місце дегуманізація?
- Які наслідки, на Вашу думку, може мати подібна пропаганда?
- Як, на Вашу думку, можна захистити свій інформаційний простір від подібної пропаганди?
Список додатків:
- Додаток 1 Плакати для роботи в групах ( PDF )
- Додаток 2 Ознаки пропаганди ( PDF )