Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Архітектурні конкурси: доба "застою" і сьогодення
Заняття покликане допомогти зрозуміти та порівняти ступінь проблеми меморіалізації трагедії Бабиного Яру в різних історичних та політичних реаліях.
План заходу
Актуалізація знань
Актуалізуйте знання учнів за допомогою стенда віртуальної виставки «Мозаїка пам’ятників» (додаток 3).
Запитання до учнів:
- Чи знайомі вам ці пам’ятники?
- Вшанування пам’яті про які події вони втілюють?
- Чи справляють вони враження цілісного меморіалу? Чому?
Робота з текстом поеми Євгена Євтушенка "Бабин Яр"
Запропонуйте учням подумки перенестися на півстоліття назад, у 1961 р. Прочитайте уривок із поеми Євгена Євтушенка "Над Бабьим Яром памятников нет..." (додаток 2).
Обговоріть з учнями, чому в автора народилися ці рядки?
Дилема
Прийшовши спільно до думки, що на початку 1960-х рр. пам’ятників в Бабиному Яру взагалі не було, поверніться до обговорення стенда "Мозаїка пам’ятників". За допомогою методу "Займи позицію" запропонуйте учням дати відповідь на запитання: Чи змінилась ситуація сьогодні? Чи розв’язано таким чином проблему меморіалізації трагедії?. Учні мають проголосувати «так» або «ні» (за допомогою кольорових стікерів, на дошці, аркуші ватману тощо).
Робота з віртуальною виставкою
Запропонуйте учням ознайомитися за допомогою віртуальної виставки з перебігом, учасниками, проектами конкурсу 1965 р. та конкурсу 2015–2016 рр. (додатки 4 і 5).
Формулювання завдання
Роздайте всім учням роздруковану таблицю (додаток 1). Поясніть завдання: порівняти архітектурні конкурси різних періодів і заповнити таблицю.
Перші п’ять пунктів таблиці обговоріть і заповніть разом, використовуючи інформацію з виставки. Для заповнення пунктів 6 і 7 запропонуйте попрацювати в парах: кожна парта отримує завдання стосовно двох учасників, по одному з обох архітектурних конкурсів, після обговорення має коротко презентувати свій результат і надати пропозиції щодо записів до таблиці.
Зверніть увагу: для зручності роботи учні можуть використовувати власні гаджети із відкритою віртуальною виставкою. Також потрібно роздрукувати інформацію про учасників конкурсів 1965 р. і зображення проектів, бо відповідної інформації у виставці бракує, а наявні фото є дуже маленькими.
Обговорення результатів. Формулювання висновків
Разом обговоріть результати і те, що жоден проект не було втілено. Кожен учень має сформулювати висновки на основі порівняння конкурсів.
"Відкритий мікрофон"
Запропонуйте учням за допомогою методу "Відкритий мікрофон" висловити власну думку: "Я вважаю, що жоден з проектів не було втілено тому, що...".
Список додатків:
- Додаток 1 Порівняльна таблиця ( PDF )
- Додаток 2 Поема «Бабин Яр» Євгена Євтушенка (російською мовою, уривок) ( текст )
- Додаток 3 Стенд віртуальної виставки «Мозаїка пам’ятників» ( посилання )
- Додаток 4 Розділи віртуальної виставки «Архітектурні конкурси 1965» та «Архітектурний конкурс “Бабин Яр – Дорогожицький некрополь”» ( посилання )
- Додаток 5 Матеріали відкритого архітектурного конкурсу 1965 р. ( PDF )